Sata ruotsinsuomalaista ja meänkielistä kielellistä elämäntarinaa profiilikuva

Sata ruotsinsuomalaista ja meänkielistä kielellistä elämäntarinaa

Projekti
01.08.2021 - 31.05.2026
Humanistinen osasto, Filosofinen tiedekunta

Rahoittajat

Päärahoittaja

Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto - Kulturfonden för Sverige och Finland

Sata ruotsinsuomalaista ja meänkielistä kielellistä elämäntarinaa rahoittajan logo

Sata ruotsinsuomalaista ja meänkielistä kielellistä elämäntarinaa on hanke, jossa kerätään haastatteluin Ruotsissa asuvien suomen- ja meänkielisten kielellisiä elämäkertoja ja kerättyä aineistoa tutkitaan varsinkin kielitieteen menetelmin. Haastattelujen ohella osa tutkittavista valokuvataan. Valokuvista ja kielellisistä elämäntarinoista järjestetään kiertävä valokuvanäyttely, joissa on esillä myös otteita kielellisistä elämänkerroista. Ensimmäinen näyttely järjestetään Ruotsin Jällivaarassa (Gällivare konstmuseum) ruotsinsuomalaisten päivän yhteydessä 24.2.-11.3.2023. Myöhemmin tutkimusprojektista julkaistaan tiedekirja.

Hanke toimii Itä-Suomen yliopistossa 1.8.2021 – 31.5.2026. Hanketta on rahoittanut muun muassa Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto (Kulturfonden för Sverige och Finland) ja Jällivaaran sekä Kiirunan kunta. Yhteistyökumppaneita aineiston keruussa ovat muun muassa Svenska Tornedalingars Riksförbund – Tornionlaaksolaiset ja Suomi-kerho Jällivaarassa. Yhteistyökumppani aineiston käsittelyssä ja säilytyksessä on Kielipankki Suomessa. Näyttelyn järjestämisessä yhteistyökumppaneita ovat esimerkiksi Gällivare konstmuseum ja Tornionlaakson museo – Tornedalens museum.

Julkaisut:

Kolu, J. (2022): Språkideologiska processer i narrativa samtal – en nexusanalys av två flerspråkiga ungdomars lingvistiska livsberättelser. Teoksessa: Lepistö, K., R. Kosunen, & E. Risto (Toim.): Humanisten med många roller: En festskrift till Paula Rossi på hennes 60-årsdag. Studia humaniora ouluensia 18. University of Oulu, S. 225-242. (Open access): jultika.oulu.fi/Record/isbn978-952-62-3364-2

Kolu, J. (painossa). “Det ska få synas och höras” – meänkieli i uppsving i två unga tornedalingars lingvistiska autobiografier. Teoksessa: Milani T., & Salö, L. (toim.), Sveriges nationella minoritetsspråk – nya språkpolitiska perspektiv. Studentlitteratur.

Lisätietoja:  Jaana Kolu (puh. 050 472 8276, jaana.kolu(at)uef.fi).

Yhteistyö

Avainsanat