UNITE GEOKÄTKÖ -TUTKIMUSPROJEKTI profiilikuva

UNITE GEOKÄTKÖ -TUTKIMUSPROJEKTI

Projekti
01.04.2022 - 31.12.2024
Ympäristö- ja biotieteiden laitos, Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunta

Mikä metsässä viehättää sinua? Pidätkö geokätköilystä? Tule mukaan tuottamaan tutkimustietoa pelaamalla!

UNITE Geokätkö-projektissa keräämme tietoa ihmisten metsämieltymyksistä sekä testaamme mobiiliteknologiaan ja pelillisyyteen perustuvaa tutkimusaineiston keruumenetelmää geokätköjen avulla. Katso lisää videoltamme!

Olemme perustaneet neljä geokätköreittiä Itä- ja Länsi-Suomeen. Itä-Suomen reitit sijaitsevat Pohjois-Karjalassa, toinen Lehmonharjulla Kontiolahdella ja toinen Ruunaan retkeilyalueella Lieksassa. Länsi-Suomen reitit sijaitsevat Pirkanmaalla, toinen Hervannassa Tampereella ja toinen Seitsemisen kansallispuistossa Ylöjärven ja Ikaalisten alueilla.

Tutkimuksessa selvitämme, miten ihmiset kokevat erilaiset ja eri tavoin käsitellyt metsäympäristöt. Tutkimustieto auttaa ymmärtämään sitä, miten ihmiset kokevat metsämaiseman ja reagoivat sen muuttumiseen. Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Kaikki vastaukset ovat arvokkaita tutkimukselle.

UNITE Geokätkö-tutkimusprojekti on osa Suomen Akatemian UNITE-lippulaivaa, jossa tutkitaan metsien, ihmisten ja koneiden vuorovaikutusta. Lippulaivaa koordinoi Itä-Suomen yliopiston Metsätieteiden osasto ja siinä on mukana myös Tampereen yliopiston Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan Gamification Group -pelillistämisyksikkö, Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus ja Luonnonvarakeskus.

Tutkimusprojektia on tehty yhteistyössä Suomen Latu ry:n jäsenyhdistyksen Geonautit ry:n kanssa. Reitit on perustettu maanomistajien luvalla.

Huomioithan reiteillä vastuullisen ja luontoa kunnioittavan liikkumisen. Katso vinkit Retkietiketistä.

Yhteistyö

Tiedostot