Ohjausosaaminen ja ammatillinen toimijuus profiilikuva

Ohjausosaaminen ja ammatillinen toimijuus

Projekti
Päättynyt 01.01.2022 - 31.12.2023
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta

Rahoittajat

Päärahoittaja

Ohjausosaaminen ja ammatillinen toimijuus rahoittajan logo

Hankkeessa tutkimme ammattilaisten ohjausosaamista kahdessa kontekstissa, sosiaalityön käytännön opetuksessa ja työterveyslääkärien erikoistumiskoulutuksessa. Ohjaus työpaikalla vaikuttaa keskeisesti siihen, miten työssä opitaan ammattilaiseksi. Hankkeessa ohjausosaamista jäsennetään koulutus- ja kehittämisprosessien yhteydessä. Tutkimme, miten ohjausosaamista opitaan ja miten se muovaa ammatillista toimijuutta. Kehitämme professioaloille ohjauskoulutuksen konseptin ja ohjausosaamisen arviointivälineen.

Johtajat

Tutkimusryhmässä Itä-Suomen yliopistosta:

Sanna Vehviläinen (professori ja hankkeen vetäjä) ja Ulla Nuutinen (yliopistonlehtori), Ohjauksen koulutus, Itä-Suomen yliopisto

Tuula Oksanen (professori), Marianne Rytkönen (yliopisto-opettaja) ja Elina Ruotsalainen (kliininen opettaja), Työterveyshuollon erikoistumiskoulutus, Itä-Suomen yliopisto

Yhteistyökumppaneina:

Arja Jokinen (yliopistonlehtori) ja Rosi Enroos (yliopistonlehtori), Sosiaalityön koulutus, Tampereen yliopisto

Tarja Juvonen (yliopettaja), Sosiaalityö, Laurea ammattikorkeakoulu

Asta Antila (yliopisto-opettaja); Helsingin yliopisto, Kansanterveystieteen osasto