Children are sitting  at a desk with computers and a teacher is looking at them

Oma äikkä - osaamista oman äidinkielen opettamiseen perusopetuksessa, 8 op

Täydennyskoulutus
Vahvista osaamistasi monipuolisessa huippukouluttajien vetämässä koulutuskokonaisuudessa! Koulutus toteutetaan etänä.
smart for good
  • Kansainvälisyys
  • Kasvatus ja opetusala
Alkaa:
12.4.2023
Laajuus:
8 op
Kampus tai kaupunki:
Kategoria:
Kielet ja viestintä, Opetus, kasvatus ja psykologia
Toteutusmuoto:
Monimuoto
Hinta:
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Koulutuskokonaisuus tarjoaa sinulle esimerkiksi:

• työkaluja opetuksen suunnitteluun perusopetuksen OPS:n mukaisesti sekä
  • nykyaikaisen kielipedagogiikan taitoja ja
  • oppimisen tukeen liittyvää osaamista
  • lisätietoa suomalaisesta koulusta ja sen toimintakulttuurista sekä
  • opettajan työsuhteeseen liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista.

Koulutuksen lähijaksot toteutetaan kokonaan etäyhteyden kautta.
Koulutus sisältää lisäksi itsenäistä työskentelyä ja oppimistehtäviä.

KOULUTUSOSIOT:

Opettajana suomalaisessa koulussa (2 op)

Oman äidinkielen opettaminen (2 op) / teoria

Oman äidinkielen opettaminen (2 op) / käytäntö

Oppimisen tukeminen (2 op)

Työssä olevat oman äidinkielen opettajat ja koulunkäynninohjaajat perusopetuksessa, ei suomi tai ruotsi äidinkielenä -opettajat.

Koulutus toteutetaan etäyhteydellä.

I jakso: Opettajana suomalaisessa koulussa (2 op)

• ke 12.4.2023 klo 14-18: Niina Sinkko, vieraiden kielten opettaja, Suomi-Venäjä -seuran pääsihteeri
  • to 20.4.2023 klo 14-18: Maija Yli-Jokipii, suomen kielen ja kirjallisuuden opettaja, väitöskirjatutkija, Tampereen yliopisto
  • pe 28.4.2023 klo 14-18: Larissa Aksinovits, viron ja venäjän kielen opettaja, Oman äidinkielen opettajat ry:n puheenjohtaja
  • ti 9.5.2023 klo 14-18: Teija Ryhtä, nuorisotyön osallisuuden asiantuntija, Seta ry

II jakso: Oman äidinkielen opettaminen (teoria, 2 op)

• ma 21.8.2023 klo 14-18: Jarna Piippo, FT, iberoromaanisten kielten ja suomen kielen opettaja, Helsinki
  • ti 29.8.2023 klo 14-18: Pia Bärlund, opetusalan laaja-alainen asiantuntija, kieli- ja kulttuuriryhmien opetuksen palvelupäällikkö, Jyväskylä
  • ti 5.9.2023 klo 14-18: Raisa Harju-Autti, FT, Tampereen yliopisto
  • to 14.9.2023 klo 14-18: Johanna Raimi, unkarin kielen opettaja, väitöskirjatutkija, Jyväskylän yliopisto

III jakso: Oman äidinkielen opettaminen (käytäntö, 2 op)

• to 12.10.2023 klo 14-18: Nina Maunu, toiminnallisen kielenoppimisen asiantuntija
  • ke 25.10.2023 klo 14-18: Niina Sinkko, vieraiden kielten opettaja, kulttuurityön asiantuntija, Helsinki
  • ma 30.10.2023 klo 14-18: Maija Yli-Jokipii, suomen kielen ja kirjallisuuden opettaja, väitöskirjatutkija, Tampereen yliopisto
  • ti 7.11.2023 klo 14-18: Sanna Soppela, digipedagogiikan asiantuntija, Itä-Suomen yliopisto

IV jakso: Oppimisen tukeminen (2 op)

• ma 16.1.2024 klo 14-18: Noor Hadi, arabian kielen opettaja, erityisopettaja, Turun normaalikoulu
  • ti 30.1.2024 klo 14-18: Noor Hadi
  • ke 7.2.2024 klo 14-18: Dušica Božović, bosnian ja serbian opettaja, oman äidinkielen opetuksen tutkija, Helsinki
  • to 15.2.2024 klo 14-18: Dušica Božović

Koulutus on osallistujille maksuton. Sen rahoittaa Opetushallitus.

Koulutukseen otetaan 36 kohderyhmään kuuluvaa opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Koulutettava osallistuu koko 8 op:n kokonaisuuteen.

Lisätietoja antavat suunnittelija Irina Tere, irina.tere@uef.fi, 050 409 5548 ja koulutussihteeri Lasse Reijonen, lasse.reijonen@uef.fi, 050 565 0305.

Ilmoittautuminen tulee perua viimeistään 14 kalenteripäivää ennen koulutuksen alkamispäivää. Jos ilmoittautuminen perutaan myöhemmin, laskutetaan asiakkaalta 50 % koulutuksen hinnasta. Mikäli osallistumista ei ole peruttu ja/tai osallistuja ei saavu koulutukseen, veloitetaan asiakkaalta koulutuksen hinta täysimääräisesti (maksuttomassa koulutuksessa 100 euron käsittelymaksu). Poikkeuksena ovat lääkärintodistuksella osoitetut sairastumiset ja pitkäkestoisten koulutusten koulutuskohtaiset perumisehdot.

Ilmoittautuneen asiakkaan tilalle voi samasta yrityksestä tai organisaatiosta osallistua toinen henkilö, ellei esim. koulutukseen ole erillistä valintaa/pääsykoetta tai ellei vaihtamiselle ole muuta estettä. Osallistumisen vaihtamisesta ei peritä erillistä korvausta. Vaihdoksesta tulee ilmoittaa etukäteen tai viimeistään koulutuksen alkaessa.

Yliopisto vastaa koulutuksen toteuttamisesta sovitun aikataulun, sisällön, opetukseen liittyvien tilojen, verkko-oppimisympäristön ja koulutuksen laadun osalta. Koulutukseen sovelletaan soveltuvien osin Itä-Suomen yliopiston opintojohtosäännön 33, 45 ja 47 §:ä. Koulutuksessa noudatetaan opetuksen eettisiä ohjeita: https://kamu.uef.fi/student-book/opetuksen-ja-opiskelun-eettiset-ohjeet/. Opiskelija vastaa osallistumisensa vahvistamisesta ja osallistumises-taan koulutuksen seminaareihin ja muihin koulutussuunnitelman vaatimiin tapaamisiin. Lisäksi opiskelija huolehtii tehtävien suorittamisesta määräpäivään mennessä.
Koulutuksen kieli on suomi.

Suomi

Tilaa uutiskirje

Lue opetus- ja kasvatusalan uutiset