Never stop learning.

Hinta:
420 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Terveysliikunnan aineopinnoissa tarkastellaan pääpiirteissään elimistön metabolisia ja biokemiallisia tapahtumia, joihin liikunnan terveyttä edistävä vaikutus perustuu sekä aivoterveyden neurobiologisia mekanismeja. Lisäksi opinnoissa perehdytään tavallisimpiin verenkierto- ja hengityselimistön toimintakyvyn mittausmenetelmiin, niiden periaatteisiin ja toteutukseen liikuntaneuvonnan perustana sekä potilastyössä. Aineopinnot suoritettuaan opiskelija tuntee liikuntasuositukset, osaa soveltaa niitä ja suunnitella terveyttä edistäviä ja turvallisia liikuntaohjelmia eri-ikäisille pitkäaikaissairaille ajantasaista tutkimusnäyttöä hyödyntäen.

Kokonaisuuden nimi vaihtui lukuvuoden 2019-2020 käynnistyessä, kokonaisuuden entinen nimi oli liikuntalääketieteen aineopinnot.

Opintokokonaisuus koostuu seuraavista opintojaksoista (linkkejä klikkaamalla siirryt Itä-Suomen yliopiston internet-sivulle):

Suoritustapa: monimuoto-opinnot; opinnot toteutetaan pääosin verkko-opintoina, mutta Kuormitusfysiologia -jakso sisältää pakollisia lähipäiviä Kuopiossa. Kts. tarkemmin opintojaksojen tiedot.

Jos olet suorittanut terveysliikunnan aineopintoihin kuuluvia yksittäisiä opintojaksoja aikaisemman opetussuunnitelman mukaan, ole yhteydessä niin tehdään henkilökohtainen opiskelusuunnitelma aineopintojen suorittamiseksi.

Huom! Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Opintokokonaisuuksiin ei voi ilmoittautua 30.6.2021 jälkeen.
Katso tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Aineopinnot suoritettuaan opiskelija:

1. osaa määritellä tieteelliseen tutkimusnäyttöön perustuvat fyysisen aktiivisuuden ja terveysliikunnan käyttömahdollisuudet terveyden ja toimintakyvyn säilyttämiseksi ja parantamiseksi.
  2. opiskelija osaa tehdä liikunta-aiheisia kirjallisuushakuja sähköisistä tietokannoista ja pystyy seuraamaan alalla tapahtuvaa tieteellistä kehitystä alan tieteellisistä julkaisuista.
  3. osaa kuvata fyysisen suorituskyvyn mittausten keskeiset käyttöalueet terveys- ja kuntoliikunnan, kliinisen lääketieteen sekä urheiluvalmennuksen näkökulmasta.
  4. osaa tieteelliseen näyttöön perustuen määritellä tavallisimpien sairauksien ehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen kannalta suositeltavan liikunnan määrän, laadun ja mahdolliset liikuntarajoitukset.
  5. tuntee ja osaa soveltaa biomekaniikan, liikuntafysiologian ja urheiluvalmennuksen mahdollisuuksia ihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
  6. osaa arvioida erityisolosuhteiden aiheuttamat keskeiset muutokset elimistön vasteisiin liikunnassa, myös terveys- ja turvallisuusnäkökulmasta.

Edeltävät vaatimukset: Liikuntalääketieteen/terveysliikunnan perusopinnot vähintään hyvin (3) tiedoin.

Terveysliikunta oppiaineena sopii liikunnanohjaajille ja – opettajille sekä muille liikunnan ammattihenkilöille, terveydenhuollon eri tehtävissä työskenteleville, terveyden edistämistyötä tekeville, urheiluvalmentajille ja kaikille liikunnasta kiinnostuneille. Terveysliikunnan perus- ja aineopintojen tavoitteena on tuottaa asiantuntijataitoja, joita tarvitaan liikunta-, kasvatus/opetus- sekä terveys- ja sosiaalialoilla edistettäessä väestön hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä elämänkaaren eri vaiheissa.

Aineopinnot soveltuvat myös tutkintotavoitteisille opiskelijoille, jolloin saat suoritettua osan tutkinnosta jo avoimessa yliopistossa. Jos sinulla on soveltuva aiempi terveysalan AMK-tutkinto ja riittävästi avoimen yliopiston suoritettuja opintoja, voi sinulla olla mahdollisuus hakeutua terveysliikunnan maisterihaun kautta tutkinto-opiskelijaksi. Seuraava terveysliikunnan maisterihaku on avoinna keväällä 2023. Lisätietoa terveyden edistämisen avoimen yliopiston väylän hausta ja terveysliikunnan maisterihausta löydät verkkosivuiltamme.

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Yksittäisen opintojaksojen hinta on 12€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2022-2023.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin, sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Opinnot toteutetaan pääosin verkko-opintoina, mutta Kuormitusfysiologia -jakso sisältää pakollisia lähipäiviä Kuopiossa. Muiden opintojaksojen osalta opinnot ovat suoritettavissa täysin etäopiskeluna. Opintojaksot toteutuvat pääasiassa kerran lukuvuodessa ja opinnoissa eteneminen edellyttää säännöllistä opiskelua; opintojaksot voivat sisältää viikkotasolla aikataulutettuja tehtävänpalautuksia, verkkokeskusteluja tai aikataulutettuja verkkotenttejä. Opiskelu ei kuitenkaan edellytä läsnäoloa oppimisympäristössä tiettyyn kellonaikaan (pl. pakolliset lähitapaamiset Kuormitusfysiologia -jaksolla). Opinnot soveltuvat suoritettavaksi töiden ohella.

Suomi

Ei sähköistä ilmoittautumista