Suomalaisen kirjallisuuden historia ja klassikot, kirjatentti, lv. 2022-2023

Hinta:
84 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Kurssilla perehdytään suomalaisen kirjallisuuden historiaan ja klassikkoteoksiin.

Suoritustavat:

• Luento- ja harjoituskurssi: järjestetään sekä syys- että kevätlukukaudella ja se voidaan toteuttaa joko lähi- tai verkko-opetuksena. Kirjallisuuden historiaa käsittelevät johdantoluennot, lukupiirityöskentely ja kirjallisuusesseen laatiminen. Syyslukukaudella 12.9.2022 alkaen. Kevätlukukaudella 9.1.2023 alkaen.
  • Kirjatentti: Kirjallisuuden tenttiminen yleisenä tenttipäivänä tai sähköisenä Exam-tenttinä. (ks. tarkemmin Exam-tenttiohjeet.) Kirjatentissä voi tenttiä koko opintojakson (7 op) tai erikseen kirjallisuushistorian (3 op) ja klassikot (4 op). Opintojakso on kokonaisuudessaan suoritettava opinto-oikeusajan sisällä. Mikäli haluat suorittaa vain toisen osion, otathan yhteyttä oppiaineen koulutussihteeriin: iina.airaksinen@uef.fi. Opintojakson tenttiminen kirjatentissä mahdollista koko lukuvuoden ajan.

Oppimateriaalit:

A) Kirjallisuushistoria: LAITINEN, Suomen kirjallisuuden historia.

B) Kaunokirjallisuus: LÖNNROT, Kalevala; RUNEBERG, Vänrikki Stoolin tarinat; KIVI, Seitsemän veljestä; CANTH, Työmiehen vaimo; AHO, Papin rouva; LEINO, Helkavirret; JOTUNI, Arkielämää;LEHTONEN, Putkinotko; SÖDERGRAN, Tulevaisuuden varjo; HELLAAKOSKI, Jääpeili; KALLAS, Sudenmorsian; DIKTONIUS, Janne Kuutio; HAANPÄÄ, Noitaympyrä; LINNA, Tuntematon sotilas; MERI, Manillaköysi; MUKKA, Maa on syntinen laulu; SAISIO, Betoniyö; SINISALO, Ennen päivänlaskua ei voi.

Opintojakso kuuluu kirjallisuuden perusopintoihin (30 op).

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen). Löydät Pepistä (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen) myös opintokokonaisuuden tiedot.

Katso tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).

Suoritustavat:

• Kirjatentti: Kirjallisuuden tenttiminen yleisenä tenttipäivänä tai sähköisenä Exam-tenttinä. (ks. tarkemmin Exam-tenttiohjeet.) Kirjatentissä voi tenttiä koko opintojakson (7 op) tai erikseen kirjallisuushistorian (3 op) ja klassikot (4 op). Opintojakso on kokonaisuudessaan suoritettava opinto-oikeusajan sisällä. Opintojakson tenttiminen kirjatentissä mahdollista koko lukuvuoden ajan.

Oppimateriaalit:

A) Kirjallisuushistoria: LAITINEN, Suomen kirjallisuuden historia.

Opintojakso kuuluu kirjallisuuden perusopintoihin (30 op) ja suomen kieli ja kulttuuri vieraskielisille-perusopintoihin (25 op).

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• on perehtynyt Suomen kirjallisuuden historiaan ja keskeisiin tyylisuuntiin
  • on tutustunut keskeisimpiin kotimaisiin kirjailijoihin ja heidän tuotantoihinsa
  • on lukenut suomalaisen kirjallisuuden tärkeimpiä klassikkoteoksia
  • kykenee analysoimaan ja tulkitsemaan klassikkoteoksia suomalaisen kulttuurin kontekstissa ja tunnistaa niiden yhteyden kirjallisuuden tyylivirtauksiin
  • on omaksunut tieteellisen kirjoittamisen periaatteita ja eettisiä lähtökohtia
  • on kehittänyt itsenäisen työskentelyn, laajojen tiedollisten kokonaisuuksien hallinnan, tiedonhankinnan ja argumentoinnin taitoja
  • Luento- ja harjoituskurssi kehittää lisäksi ryhmätyö- ja neuvottelutaitoja, digitaalisissa työympäristöissä toimimisen taitoja sekä erilaisten sisältöjen havainnollistamisen ja visualisoinnin taitoja.

Kirjallisuuden opinnoista, suomen kielen ja kulttuurin opinnoista ja suomen kielen ja kirjallisuuden tutkinto-opiskelijaksi väyläopinnoilla hakemisesta kiinnostuneet.

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Yksittäisen opintojaksojen hinta on 12€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2022-2023.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen syys- tai kevätlukukauden opetuksen ja tentit. Jos opintojakson opetukseen voi ilmoittautua jatkuvasti, opiskeluoikeusaika on 1.8.22 - 30.7.23.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Kampus: Joensuu.

Opintojakso on mahdollista tenttiä sähköisesti: Exam: opiskelijan ohjeet (linkki avautuu uudelle välilehdelle). Ilmoittautuminen on avoinna 31.5.2023 saakka.

Löydät Peppi-oppaasta (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen) opintojakson aikataulut.

Suomi

Ilmoittaudu

Ilmoittautumisohje:

I. Ilmoittautumaan pääset Ilmoittaudu koulutukseen -painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi viimeistään 10 päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Lue nämä ohjeet huolellisesti läpi. Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat tämän viestin jälkeen myös yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opinto-oikeuden alkaessa.

Jos et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu-ja perumisehtoihin.

Ilmoittautuminen alkaa:
2022-08-09 09:00