Nainen istuu sohvalla ja lukee kirjaa

Avoin yo: Japanin perinteinen kulttuuri, 5 op, lähiopetus/ itsenäiset suoritustavat, lv. 2022-2023

Avoin yliopisto
smart for good
Laajuus:
5 opintopistettä
Kampus tai kaupunki:
Kategoria:
Teologia ja filosofia, Juridiikka ja yhteiskunta, Kielet ja viestintä, Historia ja kulttuuri
Toteutusmuoto:
Monimuoto, Lähiopetus, Itsenäinen opiskelu
Hinta:
60 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Luentoja ja alustuksia Japanin perinteisestä kulttuurista, seminaareja, joissa käsitellään opiskelijoiden esitelmiä. Kurssilla tutustutaan mm. mustemaalaukseen, teetaiteeseen, puupiirrokseen, Kabuki- ja Nō-teatteriin, haiku- ja tankarunouteen. Elokuva ja dokumentti, joista opiskelija kirjoittaa esseen opettajan ohjeiden mukaisesti. Eri alojen asiantuntijoiden vierailuluentoja. Kurssin sisältö voi vaihdella jonkin verran.

Suoritustavat:
Suoritustapoja on kolme:
a) Luentokurssit ja seminaarit, joihin aktiivinen osallistuminen. Opetus järjestetään syyslukukaudella, syys-joulukuussa (periodit 1-2). Ilmoittautuminen 9.9.2022 mennessä.
b) Kirjatentti: yleinen tentti. Kirjatentin oppimateriaalit sovitaan vastuuopettajan kanssa. Filosofisen tiedekunnan loppukevään 2023 yleiset tentit ovat 31.3. ja 26.5.23. Huom! Opintojaksolle tulee ilmoittautua viimeistään 3 viikkoa ennen tenttipäivää ja tenttitapahtumaan 2 viikkoa ennen tenttipäivää.
c) Esseen tai oppimispäiväkirjan kirjoittaminen. Näistä tulee sopia vastuuopettajan kanssa. Ilmoittautuminen 31.5.2023 mennessä."

Tutustu opintojaksoon ja sen aikatauluihin Peppi-oppaassa (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen). Löydät Pepistä (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen) myös opintokokonaisuuden tiedot.

Opintojakso kuuluu japanin kielen ja kulttuurin perusopintokokonaisuuteen. Opintojaksolla opiskelu ei vaadi sivuaineoikeutta japanin kielen ja kulttuurin perusopintoihin. Opintojakson voi suorittaa yksittäisenä opintojaksona tai osana perusopintokokonaisuutta. Japanin kielen ja kulttuurin perusopintokokonaisuuden muut opintojaksot lukuun ottamatta 2133007 Japanin kielen ja kulttuurin johdantoluentoja (2 op) vaativat sivuaineoikeutta oppiaineeseen. Lue lisää opiskeluoikeuden hakemisesta hakeminen-välilehdeltä.

Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• tuntee Japanin perinteisen kulttuurin osa-alueet, kulttuurihistoriallisten kausien muotoutumisen ja niiden erityispiirteet sekä kulttuuritradition merkityksen nykypäivänä
  • omaa valmiudet jatkaa syventymistä johonkin Japanin kulttuurin erityiskysymykseen
  • tuntee Japanin uskonnollisfilosofisia järjestelmiä ja arkipäivän suhdetta uskontoihin.

Japanin kielestä ja kulttuurista kiinnostuneille henkilöille.

Opintojakson opetuskurssi oli syyslukukaudella, 1.-2. periodissa. Tutustu opintojakson opetusaikatauluihin Pepissä.

Itsenäiset suoritustavat on mahdollista suorittaa läpi lukuvuoden, myös kesäopintoina.

Löydät Peppi-oppaasta (HUOM. aukeaa uuteen välilehteen) opintojakson aikataulut.

Vieraiden kielten opintojen aloitusinfo järjestetään ti 6.9. klo 16.30-18 Teams-tapaamisena.

Edeltäviä tietoja ja taitoja ei tarvita.

30 % kurssin arvosanasta koostuu esitelmästä, 25 % kulttuuriaiheisesta esseestä, 15 % dokumentti- ja elokuva-arvosteluista ja 30 % aktiivisesta osallistumisesta keskusteluun tai muihin opettajan antamiin tehtäviin.

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille. Voit ilmoittautua opintojaksoille 2133007 Japanin kielen ja kulttuurin johdantoluennot 2 op ja 2133011 Japanin perinteinen kulttuuri 5 op Opintopolussa tai Jatkuvan oppimisen sivuilla. Ilmoittautuminen lopuille opintokokonaisuuden opintojaksoista tehdään opintokokonaisuuteen opiskeluoikeuden saamisen jälkeen (maksulinkit koulutussihteeriltä).

Yksittäisen opintojaksojen hinta on 12 € /opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2022-2023.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä; katso yhteystiedot alla.

Opintojaksot 2133007 Japanin kielen ja kulttuurin johdantoluennot 2 op  ja 2133011 Japanin perinteinen kulttuuri 5 op eivät vaadi myönnettyä opiskeluoikeutta japanin kielen ja kulttuurin perusopintojen kokonaisuuteen.

Ilmoittautuminen ja opintomaksut:

Koulutussihteeri Satu Maarit Huuskonen, satu.maarit.huuskonen@uef.fi, puh. 050 473 2831.

Opintojaksoihin ja opintokokonaisuuteen liittyvät kysymykset:

Suunnittelija Krista Sutinen, krista.sutinen@uef.fi, puh. 050 564 0498.

Suomi