Irti tupakasta-moniammatillisesti, syksy 2023

Avoin yliopisto
Opinnoissa perehdytään tupakan haittoihin ja nikotiiniriippuvuuteen. Valmiudet ohjata vieroituksessa ja hyödyntää moniammatillista yhteistyötä tupakoinnin lopettamisen tukemisessa.
smart for good
Päivämäärä:
9.10.2023 - 3.11.2023
Laajuus:
2 opintopistettä
Kampus tai kaupunki:
Kuopio
Kategoria:
Opetus, kasvatus ja psykologia, Sosiaali- ja terveysala
Toteutusmuoto:
Verkko-opetus, Monimuoto
Hinta:
30 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tavoitteet

Opiskelija

• osaa kuvata tupakan haitalliset terveysvaikutukset, nikotiiniriippuvuuden sekä näiden
    merkityksen yleisimmissä kansansairauksissa.
  • hallitsee tupakasta vieroituksessa käytettävät lääkehoidot ja asiakkaiden tupakasta vieroituksen ohjauksen sekä ymmärtää ja osaa
    hyödyntää moniammatillista yhteistyötä tupakoinnin lopettamisen tukemisessa.

Sisältö

Tupakan haitalliset terveysvaikutukset yleisimmissä kansansairauksissa. Tupakkariippuvuus.
Tupakoinnin lopettamisprosessi. Vieroitusoireet tupakointia lopetettaessa. Tupakoinnin
lopettamisessa käytettävät lääkehoidot. Tupakoinnin lopettamiseen liittyvä ohjaus, neuvonta ja tuki.
Moniammatillinen yhteistyö tupakoinnin lopettamisprosessissa.

Kohderyhmä

Opintojakso soveltuu hyvin sosiaali- ja terveyspalveluissa, opetustyössä sekä lasten ja nuorten parissa työskenteleville tai alalle suuntautuville sekä asiasta kiinnostuneille.

Opintojakso on suoritettavissa ajalla 9.10.-3.11.2023. Verkkoseminaari 3.11.2023 klo 12.00-16.00.

Ilmoittautuminen 1.8.2023-29.9.2023.

Suoritustapa

Moodlessa olevien Testaa tietosi –tehtävien sekä verkkokurssien tekeminen. Tupakkatuotteita
käyttävän henkilön haastattelutehtävän tekeminen. Osallistuminen seminaaripäivän luennoille sekä
ryhmätyöhön. Palautekyselyyn vastaaminen.

Toteutustapa
Seminaaripäivä toteutetaan etäopetuksena. Toteutuksesta ilmoitetaan tarkemmin lähempänä.
Seminaaripäivän luennot (3 h) ja ryhmätyöskentely (2 h) sekä itsenäinen työskentely (49 h),
sisältäen verkkotehtävät ja haastattelutehtävän.

Arviointi

Hyväksytty/hylätty. Suoritustavat -kohdassa mainitut tehtävät on oltava hyväksytysti tehtävänä.

Opettaja

Yliopistonlehtori Marjorita Sormunen ja yliopistonlehtori, Kansanterveystieteen dosentti Tiina Rissanen

Kirjallisuus

Opintojakson materiaali löytyy verkko-oppimisympäristöstä.

Opintojaksojen hinta on 15 € /opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2023-2024.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Kellonajasta riippumaton

Opintojakso toteutuu ajalla 9.10.2023-3.11.2023. Ilmoittautuminen 1.8.2023-29.9.2023.

• kontaktiopetus verkossa 3.11.2023 klo 12.00-16.00

Opinnoissa on aikataulutettuja tehtäviä ja tehtävänpalautuksia heti jakson alusta alkaen. Moodle verkko-oppimisympäristöön tulee kirjautua heti opintojakson alkaessa. Tarkempia tietoja toteutuksesta annetaan opintojakson oppimisympäristössä.

Suomi

Ilmoittaudu

I Ilmoittautumaan pääset "Ilmoittaudu koulutukseen"-linkistä. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä ostoskoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Maksa opinnot. Saat sähköpostiisi maksulinkin. Maksamalla vahvistat ilmoittautumisen. Maksulinkki on aktiivinen 24 tuntia. Maksun jälkeen saat kaksi erillistä vahvistusviestiä, yksi ilmoittautumispalvelusta ja toinen Paytrail-palvelusta.

III Ohjeet opintojen aloittamiseen tulevat sähköpostiisi seitsemän päivän kuluessa ilmoittautumisesta. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa maksulinkkiä tai muita viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio.

Ilmoittautuminen alkaa:
2023-08-01 09:00