Parempia verkkosivuja silmänliikeanalyysilla

Tutkijoiden perustama Viomba-yritys kaupallisti automaattisen silmänliikeanalyysin.

Joensuulaiset tietojenkäsittelytieteen tutkijat saivat bisnesidean verkkosivujen käytettävyyden testaamisesta silmänliikeanalyysillä.

– Monista hyvistä sivustoista tulisi huippuhyviä pienellä viilaamisella. Tueksi tähän kehitimme analyysipalvelun, sanoo nuorempi tutkija Shahram Eivazi.

Verkkosivuilla kävijän silmänliikkeitä analysoimalla voidaan päätellä, miten hyvin sivut palvelevat tarkoitustaan: kiinnittyykö huomio tärkeisiin kohtiin. Se kiinnostaa monia yrityksiä, mutta aiemmin silmänliikekamerat olivat kalliita ja datan analysointi työlästä.

Eivazi ja kumppanit ovat kehittäneet ratkaisuksi automaattista silmänliikeanalyysia.

Tutkijoiden viime vuonna perustaman yrityksen Viomban palvelussa usea testaaja käy sivut läpi silmänliikekameraa käyttäen, ja tutkijoiden kehittämä ohjelma tuottaa tämän perusteella analyysin sivuista. Testaajajoukon käyttö on tullut mahdolliseksi, kun silmänliikekameroiden hinta on viime vuosina laskenut.

Testauksessa pupillien liikettä seurataan stereokameroin ja infrapunasensorein. Ohjelma tuottaa sivuista myös lämpökartan, josta näkyvät havainnollisesti ”kuumat” eli katsotuimmat kohdat.

– Palvelua ovat käyttäneet sekä verkkosivuja suunnittelevat yritykset ja mainostoimistot että muut yritykset.

Eivazi teki myös Itä-Suomen yliopiston verkkosivuista pika-analyysin. Oheisessa lämpökartassa kuumina kohtina näkyvät logot ja opiskeluun liittyvien linkkien tienoo.

Alkusyksystä toinen alan yritys Kuubi osti Viomban. Osa tutkijoista jatkaa palvelun kehittämistä konsultteina.

Kuva: Lämpökartta paljastaa verkkosivujen katsotuimmat kohdat. Kuva Viomba.
Juttu on julkaistu Saima-lehdessä 3/2015