OPPIMINEN AJASSA - KASVATUS TULEVAISUUTEEN

 

Kasvatuksella tehdään tulevaisuutta ja ammennetaan menneisyydestä. Tämän päivän esikoululaiset ovat yhteiskunnan työssäkäyviä aktiivikansalaisia vielä kuluvan vuosisadan viimeisellä kolmanneksella. Silti ja siksi on oleellista miettiä, mitä teemme pedagogisesti ja kasvatuksellisesti juuri nyt, koska nykyisyydestä rakennamme tulevaisuutta, emmekä ilman tulosuuntamme tuntemusta voi ymmärtää tätä hetkeä. Ennustaminen - vaikeaa ja kiehtovaa, etenkin tulevaisuuden ennustaminen, ja silti sitä tulee rohjeta tehdä! Millaiseen maailmaan ja millaisin eväin opastamme lapsiamme ja nuoriamme tänään? Millaiseen lapsuuteen ja nuoruuteen sekä vierellä ja edellä kulkeviin aikuisiin heillä on oikeus myös vailla instrumentaalisia pyyteitä? Millaista oppimista ja sen ohjaamista juuri nyt ja huomenna tarvitaan, että tuloksena on hyvään elämään tarvittavat tietotaidot?