Usein kysytyt kysymykset

1.10.2015 alkaen Itä-Suomen yliopiston sähköpostipolitiikka muuttui siten, että kaikille opiskelijoille luodaan UEF opiskelijasähköposti ja se asetetaan ensisijaiseksi sähköpostiksi.

Olen unohtanut salasanani, mistä saan uuden?

Palauta salasana itsepalvelusta tai käy IT Servicedesk palvelutiskillä (yhteystiedot)

Kuka saa UEF sähköpostin?

Kaikki UEF Opiskelijat ja henkilökunta saavat automaattisesti sähköpostin, joka asetetaan UEF tietojärjestelmissä ensisijaiseksi sähköpostiksi. Huom! Aducate opiskelija voi halutessaan ottaa O365 - sähköpostin käyttöönsä. Kun opiskelijaposti on otettu käyttöön ei ensijaista postiosoitetta enää pysty vaihtamaan.

Voinko ohjata UEF sähköpostin henkilökohtaiseen sähköpostiosoitteeseen?

Kyllä! Ohje: https://support.office.com/en-us/article/Forward-email-to-another-email-account-1ed4ee1e-74f8-4f53-a174-86b748ff6a0e

Millainen salasanani tulee olla?

 

  • Salasanan pituus 10-16 merkkiä. Työasemalta pystyy asettamaan pidemmänkin salasanan, mutta se ei toimi kaikissa järjestelmissä.
  • Salasana ei saa sisältää nimeäsi tai käyttäjätunnustasi.
  • Salasana ei saa sisältää sosiaaliturvatunnustasi eikä sen osia. Myöskään syntymäaikoja ei saa käyttää.
  • Salasanan tulee sisältää (3/4)  kolme merkkityyppiä seuraavista neljästä ryhmästä:
    1. isot kirjaimet: A-Z
    2. pienet kirjaimet: a-z
    3. numerot: 0-9
    4. erikoismerkit: !@#$%/ ,.;:-_*=+?
  • Salasanasi voi siis koostua esimerkiksi isoista kirjaimista, numeroista ja erikoismerkeistä.
  • Älä käytä skandinaavisia kirjaimia (åäö, ÅÄÖ)!

 

Kuka saa käyttöönsä UEF käyttäjätunnuksen/tunnuksen?

Kaikille Itä-Suomen yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle. UEF käyttäjätunnus myönnetään Itä-Suomen yliopistossa työ- tai opiskelusuhteen alkaessa automaattisesti. Uudet henkilöt voivat aktivoida käyttäjätunnuksen henkilökohtaisilla Suomalaisten pankkien verkkopankkitunnuksillaan. Jos käyttäjällä on ollut aiemmin UEF-tunnus ohjautuvat oikeudet uuden työsuhteen - ja/tai opintosuhteen oikeudet automaattisesti olemassa olevalle tunnukselle ja tunnuksen saa käyttöönsä salasanan vaihdon kautta.

Miten tai milloin saan tunnuksen käyttööni?

Työsuhteessa aloittanut henkilö voi aktivoida tunnuksensa aikaisintaan kaksi viikkoa ennen työsuhteen alkamista. Tunnus on käytettävissä noin tunnin kuluttua aktivoinnista. Opiskelija voi aktivoida tunnuksensa seuraavana päivänä siitä, kun hänen tietonsa on kirjattu opiskelijarekisteriin.

Tunnuksen täydelliset oikeudet astuvat voimaan kun työsuhde tai opinto-oikeus virallisesti astuu voimaan.

En ole opiskelija enkä henkilökuntaa, voinko saada UEF käyttäjätunnuksen?

Käyttäjätunnuksen voi anoa dosenteille, emerituksille ja muille, jotka eivät ole suoraan työ- tai opiskelusuhteessa Itä-Suomen yliopistoon. Käyttäjätunnus on mahdollista saada erillisellä anomuksella myös muille henkilöille. Mikäli käyttäjällä on ollut tai on UEF-tunnus haetaan tunnukselle oikeudet sähköisen käyttölupahakemuksen kautta. Yhteyttä voi ottaa oman yksikön henkilöstösihteeriin tai jos tunnus on voimassa voi hakemuksen täyttää asiointi.uef.fi palvelussa. Henkilöt joilla ei ole ollut tunnuksia täyttävät paperisen hakemuksen.

Miten pitkään UEF käyttäjätunnus on voimassa?

Käyttäjätunnuksen voimassaolo määräytyy työ- tai opiskelusuhteen mukaan. Työ- tai opiskelusuhteen jatkuessa myös tunnuksen voimassaolo jatkuu automaattisesti. Tiedot työ- tai opiskelusuhteista haetaan yliopiston henkilö- ja opintotietojärjestelmistä. Muut kuin työ- tai opiskelusuhteeseen perustuvat käyttäjätunnukset ovat määräaikaisia, eikä niiden voimassaolo jatku automaattisesti. Käyttö-oikeuksien päättymisestä ilmoitetaan ennakkoon sähköpostitse.  Viestissä ilmoitetaan eritellysti milloin oikeudet päättyvät palveluihin. Mikäli työsuhdetta ei ole tallennettu prima henkilökuntatietojärjestelmään tai opiskelijarekisterissä ei ole opinto-oikeutta käyttäjätunnuksista on tehty erilliset sopimukset. Henkilökuntaan rinnastettavat voivat täyttää uuden hakemuksen asiointi.uef.fi palvelun kautta. Poikkeustilanteissa ota yhteys laitoksesi henkilöstösihteeriin.

Opiskeluni on päättymässä, mitä tapahtuu käyttäjätunnukselle?

Opiskelujen päätyttyä käyttäjätunnus ja siihen liitetyt käyttö-oikeudet lähtevät sulkeutumaan automaattisesti. Käyttö-oikeuksien päättymisestä ilmoitetaan ennakkoon sähköpostitse. Viestistä voi tarkistaa oikeuksien päättymisen ajankohdan. Opiskelusuhteen päättymisen jälkeen opiskelijasähköposti on kuitenkin voimassa 6 kuukautta. Tämän jälkeen tunnus ja sähköposti suljetaan automaattisesti.

Työsuhteeni on päättymässä, mitä tapahtuu käyttäjätunnukselle?

Työsuhteen päätyttyä käyttäjätunnus ja siihen liitetyt käyttö-oikeudet päättyvät automaattisesti välittömästi. Käyttö-oikeuksien päättymisestä ilmoitetaan ennakkoon sähköpostitse.

Minun tulee jatkaa sähköpostiositteeni käyttöoikeutta, mitä teen?

On tapauksia, joissa yksikkö haluaa heidän yksikössään työskennelleen henkilön sähköpostin toimivan vielä työsuhteen päätyttyä. Tällainen tapaus voi olla esimerkiksi, kun jossakin julkaisussa on ilmoitettu yhteyshenkilöksi jo työsuhteensa päättänyt henkilö. Näissä tapauksissa on kaksi menettelyvaihtoehtoa:

  • 1. Käyttäjän sähköpostiviestiin voidaan jättää poissaoloilmoitus, joka kertoo, että henkilö ei enää ole yliopistolla ja hänen tehtäviään hoitaa <henkilön nimi>. Tarvittaessa pois lähteneen henkilön tavoittaa uudesta sähköpostiosoitteesta <uusisähköpostiosoite>.
  • 2. Poikkeustapauksissa henkilön käyttäjätunnuksen voimassaoloa voidaan jatkaa määräajaksi.

 

 

Käyttäjätunnuksen roolit ja käyttöoikeudet Itä-Suomen yliopistossa?

Käyttäjätunnukset Itä-Suomen yliopistoon luodaan keskitetyn käyttäjänhallintajärjestelmän kautta. Tiedot henkilöistä ja rooleista haetaan Oodi-opiskelijatietojärjestelmästä tai Prima-henkilöstötietojärjestelmästä.  Työ- tai opiskelusuhteessa olevat (mm. henkilökunta, perusopiskelijat ja Aducate-opiskelijat ) saavat oikeudet käyttää UEF- tunnusta automaattisesti. Tunnukset ovat aktivoitavissa vuorokauden kuluttua henkilökuntatietojärjestelmiin tallennuksesta.

Käyttäjäroolit Itä-Suomen yliopistossa määräytyvät henkilön työ- tai opiskelusuhteen mukaan. Käyttäjärooli liitetään henkilölle annettuun henkilökohtaiseen käyttäjätunnukseen. Roolien kautta henkilö saa erilaisia käyttöoikeuksia Itä-Suomen yliopiston sähköisiin palveluihin. Opiskelijan oikeudet edellyttävät asianmukaista opiskelijaksi ilmoittautumista lukuvuosittain läsnä- tai poissaolevaksi. Poissaolevalla opiskelijalla on rajoitetut oikeudet palveluihin. Jos käyttäjän henkilöllisyyttä ei ole luotettavasti pystytty todentamaan, tulee käyttäjätunnuksesta kevyttunnus (Light Account). Kevyttunnuksella on rajoitetumpi pääsy sähköisiin palveluihin. Kevyttunnuksen voi muuttaa normaaliksi tunnukseksi käymällä henkilökohtaisesti tietotekniikkapalveluiden IT Servicedeskissä tai kirjautumalla UEF-käyttäjänhallintajärjestelmään omilla verkkopankkitunnuksilla.

En opiskele tai ole työsuhteessa yliopistoon, mutta tarvitsen käyttäjätunnuksen, mitä teen?

Käyttäjät (mm. dosentit ja emeritukset), jotka eivät ole suoraan työ- tai opiskelusuhteessa Itä-Suomen yliopistoon, voivat  saada määräaikaisen tunnuksen. Tunnusta anotaan käyttölupahakemuksella, jossa on laitoksen/yksikön johtajan puolto. Tunnus luodaan UEF-käyttäjänhallintajärjestelmään IT Servicedeskissä. Jos määräaikainen tunnus luovutetaan käyttäjälle ilman henkilöllisyyden luotettavaa varmentamista, tunnuksesta tulee kevyttunnus, johon sisältyy edellä kuvattuja rajoituksia.

Olen vierailija. Miten saan käyttäjätunnuksen?

Vierailijatunnus on saatavissa UEFAD-verkon käyttöön tilapäiseen käyttöön. Vierailijatunnus on haettavissa asointi.uef.fi kautta yliopiston henkilökunnan tunnuksilla vierailijoiden käyttöön. Vierailijatunnuksella voi kirjautua luentosalien ja opiskelijoiden koneille.

Mistä voin tarkastella käyttäjätunnukseni asetuksia?

Käyttäjätunnuksesi tietoja pääset katselemaan osoitteessa https://am.uef.fi/login.html.

Ensisijainen sähköpostiosoitteeni?

Henkilökuntasähköposti asetetaan automaattisesti kaikille ensisijaiseksi sähköpostiosoitteeksi. Jos sait ilmoituksen muuttuneesta ensisijaisesta sähköpostiosoitteesta, on syy mahdollisesti se, että sinulla on aiemmin ollut asetettuna jokin muu ensisijainen sähköpostiosoite. Kun käytössäsi on henkilökuntasähköposti (UEF Exchange), on se aina asetettu ensisijaiseksi sähköpostiosoitteeksi. Opiskelija voi itse valita ensisijaisen sähköpostiosoitteensa, jota haluaa käyttää Itä-Suomen yliopiston eri IT-palveluissa (mm. Oodi, Moodle, wiki).

En pääse kirjautumaan sähköpostiin, oodiin, moodleen jne

 

 

  • salasana: http://www.uef.fi/fi/web/tipa/unohditko-salasanasi
  • jos opiskelija, ei ilmoittautunut: http://www.uef.fi/fi/web/opintopalvelut/
  • jos käyttäjällä ei ole suomalaisia verkkopankkitunnuksia, mietittävä autentikointimenetelmä

 

Mistä saan SPSS?

https://www2.uef.fi/fi/intra/tipa/download

Tarvitsen ohjelman, mistä voin ladata sen

  • Software Center
  • Jos ohjelma vaatii erillisen lisenssin, tilaa se asiointipalvelun kautta, asennuksen hoitaa IT Service Desk
  • Tarkista myös löytyykö ohjelma App-V kansiosta

 

Mistä voin ladata Officen kotikoneelle

https://portal.office.com

Miten pääsen kirjautumaan Skype for business ohjelmaan?

 

  • sign in address: sähköposti
  • username: tunnus@uef.fi
  • salasana: salasana

 

Oikopolut

Asiointipalvelut-sivusto

Asiointipalvelut-sivusto

IT-tuki chat

0294 4 58880