Tyypin 2 diabetes on ehkäistävissä

Terveelliset elintavat kannattavat

Useat tutkimukset sekä käytännön työstä saadut kokemukset ovat osoittaneet, että tyypin 2 diabetesta voidaan ehkäistä. Suomalainen diabeteksen ehkäistytutkimus DPS osoitti, että tehostettu elintapaohjaus puolittaa sairastumisriskin henkilöillä, joilla on jo todettu diabeteksen esiaste. Riski pieneni sitä enemmän, mitä paremmin elintapaohjeita noudatti.

Erityisesti henkilöiden, joiden lähisuvussa esiintyy diabetesta, kannattaa tiedostaa oma riskinsä ja toimia aktiivisesti diabeteksen ehkäisemiseksi.

Tyypin 2 diabeteksen ehkäisyssä hyvinvointia edistävät elintavat, kuten ruokailu- ja liikkumistottumukset sekä riittävä lepo ja uni, ovat keskeisessä roolissa. Ne auttavat myös painonhallinnassa, sillä painon kertyminen erityisesti keskivartalolle on tärkein diabeteksen riskitekijä. Ravitsemussuosituksia mukaileva ruokavalio, johon sisältyy runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä täysjyväisiä viljatuotteita mutta niukasti tyydyttyneen rasvan ja lisätyn sokerin lähteitä ehkäisee diabetesta.

Liikuntaa on hyvä sisältyä jokaiseen päivään, ja kohtuullisesti rasittavaa liikuntaa (esimerkiksi reipasta kävelyä) pitäisi kertyä vähintään neljä tuntia viikossa.

Tyypin 2 diabeteksen ennaltaehkäisy kannattaa, sillä kyseessä on vakava ja etenevä sairaus, joka kehittyy hitaasti vuosien kuluessa ja on alkuun usein melko vähäoireinen. Vuosien saatossa vakavien liitännäissairauksien, kuten sydän- ja verisuonisairauksien, silmä- ja munuaissairauksien sekä elämää hankaloittavienhermovaurioiden riski lisääntyy suuresti.

Suomessa tyypin 2 diabetes on todettu noin 300 000 ihmisellä, ja lisäksi noin 150 000 arvioidaan sairastavan sitä tietämättään.