Takaisin

Taitajapäivässä opittiin arjen taitoja

To 6.4.2017

Norssin yläkoulun 7.- ja 8.-luokkalaisille järjestettiin tämän viikon maanantaina ja tiistaina toiminnallista opetusta Taitajapäivän rasteilla. Yhteensä liki 110 opettajaopiskelijan voimin suunnitelluille ja toteutetuille 40 toimintarastille osallistui 140 oppilasta 3-4 hengen joukkueina.

Aiheena rasteilla oli muun muassa roskien lajittelua, solmion solmimista, pöydän kattamista ja liikennemerkkien tunnistamista. Tavoitteena oli kehittää uuden opetussuunnitelman laaja-alaisiin tavoitteisiin kuuluvia taitoja, kuten  kulttuurinen osaaminen, arjen taidot ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen.

Opettajaopiskelijoille Taitajapäivän suunnittelu ja toteutus sisältyi Tutkiva opettajuus -harjoittelujaksoon, joka on ohjatuista opetusharjoitteluista viimeinen. Opiskelijoista kootut työryhmät valmistelivat rastikoulutusta useamman viikon ajan 15 ohjaavan opettajan tukemana. 

Asioita kartalle

Opettajaopiskelijat Henna Räsänen, Ripsa Kallinen ja Ilona Karjalainen vetivät Maailmankartta ja kulttuuritietous -pistettä. Siinä ryhmät sijoittivat kartalle kuvia eri kulttuureihin liittyvistä asioista – esimerkiksi ruuasta ja urheilujeista.

Henna Räsänen, Ilona Karjalainen ja Ripsa Kallinen Maailmankartta ja kulttuuritietous -pisteellään työn touhussa.

Jesse Nissinen, Iisakki Haila, Saku Rautiainen ja Eveliina Mäkelä ovat ompelemassa nappia. Opettajaopiskelijat Reetta Rautiainen ja Taru Nevalainen-Yakovlev opastavat. Oppilaat ovat uppoutuneita työhönsä – ja siksi varsin vähäsanaisia.

– Hienosti sujuu, toteaa Iisakki. 

– Ainakin erilaista, kommentoi Jesse. 

Kahvia oikeaoppisesti

8.D-luokkalaiset Lassi Patama, Pilvi Justander, Emmi Kinnunen ja Iiris Kurki ovat puolestaan mittauttamassa kahvinkeittotaitojaan rastilla. Suoritusta arvioivat opettajaopiskelijat Ukko Pulkkinen, Kanerva Vaakanainen ja Karoliina Möttönen.

– Mittasitte kahvin oikealla mitalla ja saitte siitä pisteen. Maistetaan vielä kahvia ja katsotaan, saatteko subjektiivisen makuarviopisteen, arvioi Karoliina Möttönen.

– Harvinainen tilanne, että kolme naista katsoo, kun mies keittää kahvit, nauraa Kanerva Vaakanainen.

Opettajaopiskelijoiden harjoittelujaksoon kuuluu osana koulun toimintaan osallistuminen.

– Opettajaopiskelijoiden näkökulmasta tällainen toiminta on hyödyllisempää kuin opettajakokouksen seuraaminen aikaisemmin, toteaa Ukko Pulkkinen.

Teksti: Marko Kotilainen

Kuva: Hanna Meriläinen