Takaisin

Sortavalan kevätretki – vastassa tiikeri ja kenguru rajan itäpuolella!

Ma 10.6.2019

Täysi bussilastillinen innokkaita Norssin venäjän lukijoita suunnisti kohti Sortavalaa 15. toukokuuta. Tällä kertaa ensin matkasimme Mustat kivet -eläinpuistoon ja lomakeskukseen. Eläinpuistossa parin tunnin kierroksella tulivat tutuiksi niin tiikeri, kenguru, poro kuin monet linnut riikinkukosta kotkaan. Puistokierroksella oppilaat etsivät venäjäksi tietoa muun muassa eläinten ominaisuuksista ja ruuista. Kierroksen opas puhui venäjää, joten saimme heti kunnon kielikylvyn.

Mustat kivet -eläinpuistossa oli muun muassa tiikeri. Opas tarjoili kunnon kielikylvyn - venäjäksi tietenkin!

Mustat kivet -ravintolaruuan jälkeen matka jatkui Sortavalaan, jonka urheilukentällä pelasimme monet ottelut Sortavalan ystävyyskoulumme numero kolme oppilaiden kanssa. Tutuksi tuli muun muassa venäläinen ”pesäpallo”, jossa joukkueen piti juosta palamatta läpi toisen joukkueen polttoyritysten. Peli muistutti suomalaista pesäpalloa, mutta oli nopeatempoisempi. Vikkeläjalkaiset oppilaat ehtivät pyrähtää monta kierrosta kaupungin kentällä.

Pelasimme myös koripalloa sekä monia kielipelejä sortavalalaisten kanssa. Peleissä syntyi säpinää ja supinaa sekä venäjäksi että suomeksi. Kieliharjoittelu oli luontevaa ja kivaa kaikille. Tarvittaessa käytimme englantia ja elekieltä, ja aina asia tuli selväksi.

Urheilun tiimellyksessä vuorovaikutus ystävyyskoulujen oppilaiden välille syntyy yllättävän nopeasti.

Lopuksi kirmasimme shoppailemaan ostoskeskukseen. Oppilaat kantoivat kaksin käsin kasseja, joissa oli tuliaisiksi kotiin limpparia, karkkia, keksejä, teetä, leluja ja sipsejä.

Innokkaat matkailijat kyselivät venäjänopettaja Julia Laittilalta jo paluumatkalla, milloin he pääsevät uudestaan matkalle. Laittila kertookin, että tällainen opintomatka tehdään joka kevät Sortavalaan. Hänen mukaansa on tärkeää, että oppilaat tutustuvat venäläiseen kulttuuriin ja kehittävät puhetaitojaan matkaillessaan. Retki opiskeltavan kielen kohdemaahan ja samanikäisten oppilaiden kohtaaminen sekä yhdessä tekeminen lisäävät motivaatiota kielen opiskeluun.

Teksti: Tarja Lehikoinen-Suviranta
Kuvat: Päivi Pesonen