Takaisin

Oppimisen ilo löytyy yhteisillä tunneilla

Oppimisen ilo löytyy yhteisillä tunneilla

Joensuun normaalikoulun lukiossa luonnontieteisiin kuuluvia aineita on opetettu jo kauan yhteisesti. Nyt astutaan askel pidemmälle ja kokeillaan, miten sujuu fysiikan ja englannin yhteisopetus.

– Yhteisopetus on parhaimmillaan monen suuntaista, kertoo fysiikan ja kemian lehtori Heikki Saari.

Saarella on pitkä kokemus yhteisopettajuudesta, ja hänen mukaansa se saisi yhä lisääntyäkin.

– Oppilaat vapautuvat eri tavalla kun he huomaavat, ettemme me opettajatkaan ole asiantuntijoita joka alalla. Kun opettajat keskustelevat ja kyselevät toisiltaan, on myös oppilaiden helpompi tulla siihen mukaan – ja jopa opettaa meitä.

Saari huomauttaa, että moni asia maailmassa on niin monitieteinen, että se vaatisi useamman oppiaineen taustoitusta.

– Jos pakollisuus lukiossa vähenisi, olisi kursseja helpompi räätälöidä niin, että niissä yhdistyisi useamman aineen näkemys.

Nyt Saaren kanssa yhteistyötä on aloittelemassa englannin lehtori Mari Kuusimäki. Vaikka fysiikan ja englannin yhdistäminen tuntuu aluksi oudolta, Kuusimäkeä kuunnellessa huomaa, että se onkin melko luontevaa.

– Aloitamme kurssin, jossa oppilaat pääsevät luomaan simulaatiomallin kuvitteellisesta aurinkokunnasta. Sisältö tulee fysiikan puolelta ja sanasto englannista.

Pilottiryhmässä aloittaa noin 6–10 fysiikasta innostunutta oppilasta, ja jos kokeilu osoittautuu hyväksi, aiotaan sitä jatkaa ja jopa laajentaa.

– Minusta tärkeää on, että jokainen oppilas saisi sidottua vieraan kielen omaan vahvuusalueeseensa. Olen nähnyt miten paljon enemmän se motivoi, kun saa käyttää kieltä sillä alueella, josta on muutenkin kiinnostunut.

Vaikka opettaja joutuukin siirtymään osin epämukavuusalueelleen yhteisopettajuuden aikana, vakuuttavat sekä Saari että Kuusimäki olevansa innostuneita uudesta kokeilusta.

– Uudet aineyhdistelmät tuovat monipuolisuutta tuntien sisältöihin ja opetusmenetelmiin, Kuusimäki kertoo.

Molempien mukaan avoimet, ryhmässä toteutettavat monitieteiset tehtävät valmentavat parhaiten työelämää varten. Saari muistuttaa myös opettajan oppimisesta.

– Kun yhdistetään kaksi näin erilaista oppiainetta, omatkin näkemykset laajenevat.

Teksti Nina Venhe
Kuva Varpu Heiskanen