Takaisin

Räpäten paremman maailman puolesta

Ma 12.11.2018

Normaalikoulun 5.-luokkalaisten ja Kansallisoopperan esittämä koululaisooppera Ihmepoika A hurmasi kuulijansa Länsikadun koululla lokakuun lopussa. Ooppera esitettiin saman päivän aikana kahdesti: ensin alakoulun oppilaille ja illalla maksavalle yleisölle. Näytös veti tuvan täyteen molemmilla kerroilla, ja noin 800 innokasta katsojaa pääsi nauttimaan laadukkaasta ja pitkään valmistellusta esityksestä.

Viidesluokkalaiset ja Kansallisoopperan solistit vauhdissa.

Ihmepoika A:n tarinassa seurataan sotaa pakenevan lapsen elämänvaiheita. Perheensä menettänyt lapsi tulee pakolaisena Suomeen ja kohtaa koulussa niin hyväntahtoisia ihmisiä kuin koulukiusaajiakin. Oopperan teemat ovat varsin vakavia: koulukiusaamisen lisäksi siinä käsitellään rotuun ja sukupuoleen kohdistuvaa syrjintää sekä koulutusleikkauksia. Liian synkäksi esitys ei kuitenkaan lipsahda, sillä teos sisältää myös huumoria ja ripauksen romantiikkaakin. Oopperan kirjoittanut Karri Miettinen on mahduttanut paljon sanottavaa noin tunnin mittaiseen esitykseen.

– Oopperan tarkoituksena ei ole antaa valmiiksi pureskeltuja vastauksia, vaan pikemminkin herätellä ihmisiä pohtimaan nykyajan ilmiöitä, alakoulun 5. luokkaa opettava Minna Haring tähdentää.

Oopperan esiin nostamia teemoja onkin käsitelty oppilaiden kanssa pitkin syksyä.

– Olemme pohtineet esimerkiksi maahanmuuttoa ja koulukiusaamista keskustelujen, kirjoittamisen ja kuvataiteen keinoin. Lapset ovat päässeet kertomaan vapaasti ajatuksistaan ja huomioistaan, Haring kertoo.

Hauska puvustus vetosi erityisesti lapsikatsojiin.

Yhteiskunnallisesti kantaa ottavat teemat tulevat esille erityisesti lasten esittämissä räppiosuuksissa. Ne ovat myös katsojan kannalta yksi kiinnostavimmista musiikkielementeistä, sillä ne tarjoavat tarttumapintaa monen ikäisille kuuntelijoille. Värikäs puvustus, näyttävä koreografia ja tarttuvat rytmit vetoavat niin lapsiin kuin aikuisiinkin. Räpin sanoitukset auttavat lapsia hahmottamaan, millaisia ennakkoluuloja maahanmuuttajat saattavat kohdata, ja samalla ne tarjoavat aikuiselle kuuntelijalle viittauksia poliittisesti ajankohtaisiin aiheisiin: ”Ne kuulemma vie meidän rahatkin / ne kuulemma sitä ja tätä ja tota ja sota ja jotain ne varasti / tai siis niin mä luin netistä / tai siis niin joku selitti/ - - / ja ne vie meiltä duunit/ isi sano et huomenna Suomenkin rajalle pitäisi rakentaa muurit/”

Oopperaprojektin hyvät puolet eivät rajoitu vain ajankohtaisten teemojen käsittelyyn. Yhteisen projektin eteen uurastaminen kehittää tutkimustenkin mukaan oppilaiden itsetuntemusta ja yhteistyötaitoja.

– Työskentely on vahvistanut luokkahenkeä entisestään ja luonut uusia ystävyyssuhteita. Ooppera antoi oppilaille myös aivan uudenlaisia onnistumisen kokemuksia ja mahdollisuuden itsensä ylittämiseen, Haring kertoo.

Esityksen jälkeen tunnelma oli vapautunut.

Oopperan valmisteluihin osallistunut huoltaja Karoliina Partanen kiittelee esityksen välittämää tunnelmaa ja lasten innokkuutta. Partanen on päässyt seuraamaan projektin etenemistä 5. luokkaa käyvän poikansa, Kasperi Partasen, kautta.

– Varsinkin räpin sanoja kotona treenattiin ahkerasti, hän toteaa ja sanoo toivovansa, että kokemus jättäisi oppilaille pienen kulttuurikipinän.

– Itä-Suomessa oopperasta nauttiminen on harvinaista herkkua, ja juuri tällaiset kokemukset voivat madaltaa oppilaiden kynnystä tutustua erilaisiin kulttuurimuotoihin. Ehkäpä joku oppilaista haluaa myöhemmin jopa opiskella musiikkialaa tai  vierailla Kansallisoopperan esityksissä, Partanen lisää.

Mikäli oopperan tekemiseen osallistuneiden oppilaiden sanoja on uskominen, Ihmepoika A:n valmisteleminen ja siinä esiintyminen on tarjonnut heille hyvin ainutlaatuisen kokemuksen.

– Pidin erityisesti siitä, että pääsimme lavalle ammattilaisten kanssa. Kuulin silloin livenä ensimmäistä kertaa oikeaa oopperaa. Tiedän, että näytös kesti lähes tunnin, mutta se hujahti ohi tosi nopeasti. Tarina oli niin vetoava, Ihmepoika A:ssa esiintynyt Eino Suhonen kertoo.

Mielenkiintoinen tarina on varmasti yksi oopperan kantavista voimista. Enää pitäisi selvittää, kuinka suomalaisten ennakkoluulojen uhriksi joutuneelle Ihmepojalle lopulta käy.

”- - mutta hänhän onkin tyttö eikä mikään ihmepoika/ - - / et oo enää pakolainen oot nyt uusi suomalainen / täällä palomies tai lakimies voi hyvin olla nainen”

Eläköön ihmetyttö!

Teksti ja kuvat: Camilla Koskinen