Takaisin

Modernimpi luokkahuone

To 1.2.2018

Lapset oppivat parhaiten uusia asioita leikin ja toiminnan kautta. Kun oppimistilanteista saadaan merkityksellisiä, jäävät ne paremmin mieleen. Usean aistikanavan aktivointi auttaa myös muistijäljen jättämisessä. Jokainen on yksilö, joten oppimistavatkin ovat erilaisia ja vaativat erilaisia työtapoja.

Joensuun normaalikoulun alakoulun neljäsluokkalaiset ovat ottaneet uuden oppimisympäristön käyttöön joulun jälkeen.

Kaikki nämä jo aiemmin tiedossa olleet tutkimustulokset on otettu huomioon, kun Joensuun normaalikoulun alakouluun lähdettiin rakentamaan uutta oppimisympäristöä. Nyt tuo ympäristö alkaa olla valmis, ja noin 70 neljäsluokkalaista oppilasta aloitti kevätlukukautensa aivan uudenlaisessa suurryhmätilassa. Ennen he työskentelivät kolmessa eri luokkahuoneessa omien opettajiensa johdolla, joten ryhmäytymistaitoja on vaadittu.

– Luokkien yhdistäminen on ollut yllättävän helppoa. Toki teimme tämän eteen töitä jo koko syksyn ajan, ja etenkin me opettajat valmistelimme siirtoa ja yhteistä opetusta jo kauan aikaa, kertoo Minna Haring, yksi suurryhmätilan lehtoreista.

Jos tila on vaatinut sopeutumista lapsilta, on kaikki uutta myös opettajille.

– Onneksi me kaikki tulemme mainiosti toimeen keskenämme ja työtapamme sopivat yhteen. Teemme jatkuvasti todella tiivistä yhteistyötä, kertoo puolestaan lehtori Ulla Sten.

Siltikään omista työtavoista ei ole tarvinnut luopua, mutta uutta entiseen on se, että kaikki täytyy jakaa.

– Toki se vie enemmän aikaa kuin yksilönä opettaminen, mutta ihmeen nope