Ainutlaatuinen oppimisympäristö

Katsomusaineiden opiskelijat veivät flashmob-draaman SciFest-tiedetapahtumaan. Kiusaamiseen liittyneestä minidraamasta käynnistyi vuoropuhelu näyttelijöiden ja tapahtumavieraiden kesken.

Paperipinkka leviää pitkin Joensuu Areenan lattiaa, kun ohikulkeva ystävä kävelee kiukkuisesti päin toveriaan. Törmääjä jatkaa matkaansa, mutta paikalle rientää nopeasti reipas kolmen koululaisen joukko auttamaan pulaan joutunutta.

– Meille olisi tullut paha mieli, jos olisimme jääneet vain katsomaan sivusta, kiteytti Petra Jaatinen ystäväjoukon ajatuksia.

Tähän katsomusaineiden opiskelijat pyrkivätkin – herättämään satunnaisten ohikulkijoiden huomion ja keskustelemaan heidän kanssaan kiusaamisesta. 

– Halusimme improvisoida, emmekä siksi harjoitelleet liikaa, Coralie Keskinen paljasti.

Viiden opiskelijan flashmob-draama syntyi Itä-Suomen yliopiston katsomusaineiden opiskelijoiden soveltavan draaman kurssityönä. Niistä osa toteutettiin viime keväänä Joensuun SciFestissa.

– Kokeilu onnistui paremmin kuin toivoimmekaan ja aiheemme sai enemmän huomiota, kuin jos olisimme käyneet vain yhtenä päivänä jossakin koulussa, Ilari Kalliojärvi iloitsi.

Flashmob voidaan suomentaa äkkiryhmäksi. Se on tapahtuma, jossa joukko ihmisiä kerääntyy julkiselle paikalle ja tekee yhdessä jotakin odottamatonta. Katsomusaineiden opiskelijat testasivat flashmobin toimivuutta SciFestissa ensimmäistä kertaa.

– SciFest on hyvä foorumi omien ajatusten kokeilemiseen ja myös muiden kuin Normaalikoulun omien oppilaiden kohtaamiseen, kiittää soveltavan draaman kurssia viime keväänä vetänyt yliopisto-opettaja Eija-Helena Kettunen soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastolta.

Opettajalle soveltavan draaman opiskelijoiden 29 pienryhmän esitysten ja työpajojen aikatauluttaminen oli haaste.

– SciFestissa oli mukana seitsemän pienryhmää. Niistä neljä piti perinteisempää työpajaa ja kolme ryhmää lähti mukaan flashmob-draamalla. Opettajaopiskelijoille tiedetapahtuma on ollut mahtava oppimisen ja näkemisen paikka.

Opiskelijat käsittelivät flashmob-draamoissa kultaiseen sääntöön ja laupiaaseen samarialaiseen liittyviä kysymyksiä. Opiskelijoilta se vaati myös hetkeen heittäytymistä.

– Soveltava draama onnistuu ilman Hamlet-rooliakin, eikä sen tarvitse olla viimeisen päälle käsikirjoitettua, Kettunen painottaa.

Nopeasti vaihtuvissa tilanteissa improvisointikyvyistä on hyötyä. Kiusaamisdraamassakin alkuperäinen vuoropuheluun perustunut käsikirjoitus vaihtui lennossa fyysiseen kiusaamiseen.

– Flashmobissa voi kokeilla sellaistakin, mitä ei tavallisesti pääse testaamaan, kiusaamisdraamassa mukana ollut Hanna Kauppinen arvioi.

Myös opettajalle soveltavan draaman kurssin ja suuren tiedetapahtuman yhdistäminen oli uudenlainen matka.

– Tämä on ollut kuin kanoottimatka tuntemattomalla joella, josta ei tiedä, missä kosket ovat. Toisella kerralla jo tietää kosket ja oppii luovimaan.

Teksti: Sari Eskelinen Kuva: Varpu Heiskanen