KUN LUKEMINEN EI ONNISTU

Tarkista ensin, onko kirjaston kotisivun tai UEF-Finnan ajankohtaistiedotteissa lisätietoa ja ohjeistusta ongelmaasi koskien.

Yleisohje laiteongelmiin:

  1. Kokeile toista nettiselainta.
  2. Tarkista verkkoyhteytesi tila, ja jos mahdollista, käynnistä yhteys sekä mahdolliset laitteet (modeemi, reititin tms.) uudelleen.
  3. Käynnistä laitteesi uudelleen.

Ongelmia etäkäytössä?

  1. Olethan tutkinto-opiskelija, avoimen yliopiston opiskelija tai henkilökuntaa? Etäkäyttöoikeutta ei ole esimerkiksi Aducaten maksullisten erilliskurssien opiskelijoilla.
  2. Olethan etsinyt aineiston UEF-Finnasta ja kirjautunut UEF-Finnaan?
  3. Pääsetkö muihin e-aineistoihin, kuten muihin saman palvelun e-kirjoihin, muiden palveluiden e-kirjoihin tai e-lehtiin?
    - Jos et pääse, ota yhteys Tipan servicedeskiin. Tunnuksissasi on todennäköisesti jotain vikaa.
    - Jos pääset, siirry kohtaan Aineisto ei toimi?.

Aineisto ei toimi?

  1. Jos aiemmin UEF-Finnasta löytämäsi kirja ei enää ole siellä, ilmoita siitä UEF-Finnan palautelomakkeella (ks. ohjeet alempaa tältä sivulta).
  2. Jos UEF-Finnan kirjalinkki ei toimi, ilmoita siitä UEF-Finnan palautelomakkeella.
  3. Tarkista löytyisikö apu ongelmaan kirjapalvelun omasta Help-osiosta tai kirjaston kotisivujen e-kirjaohjeista.
  4. Jos kirja ei avaudu selaimessa, vaikka sen pitäisi olla mahdollista, ilmoita siitä UEF-Finnan palautelomakkeella. Tällainen tilanne on esim. se, jos yhden yhtäaikaisen käyttäjän kirjaan ei pääse, vaikka kukaan ei ole sitä parhaillaan lukemassa.
  5. Jos kirjan lataus lukuohjemaan ei onnistu, tutustu lukuohjelmien ohjeisiin ja tarkista seuraavat asiat:
    - Onko lukuohjelma oikea? Esim. Adobe Reader ei käy, jos lukemiseen tarvitaan Adobe Digital Editions.
    - Onko lukuohjelma ladattu laitteelle?
    - Onko laite auktorisoitu?
    - Oletko luonut oman tilin e-kirjapalveluun ja kirjautunut sinne?
    - Onko kirja ylipäänsä mahdollista ladata lukuohjelmaan?

Ongelman kuvaus UEF-Finnan palautelomakkeessa

  1. Onko ongelma kohdattu yliopistolla vai yliopiston ulkopuolella?
  2. Millainen virheilmoitus tulee (mielellään sanasta sanaan) ja missä vaiheessa?
  3. Minkä kirjan, lehden tai artikkelin kohdalla ongelma on ilmennyt? Mikäli mahdollista, liitä mukaan suora linkki aineistoon.
  4. Mitä nettiselainta käytettäessä ongelma on ilmennyt?

LISÄTIETOJA

Tietoasiantuntija
Kaarina Meriläinen
kaarina.merilainen[at]uef.fi

Tietoasiantuntija
Mikko Meriläinen
mikko.merilainen[at]uef.fi

finna[at]uef.fi

KATSO MYÖS

PALAUTE

Palautelomake

kirjasto.hankinta[at]uef.fi

Kaikki palautteet käsitellään. Helposti korjattavissa olevat asiat ratkaistaan välittömästi. Palautteisiin vastataan ja palautteen antajalle kerrotaan, mihin toimenpiteisiin on ryhdytty.