Kolmiportainen tuki

Vuoden 2011 alusta tuli voimaan laki, jonka mukaan koulussa annettava pedagoginen tuki eli oppimisen ja koulunkäynnin tuki jaetaan kolmeen vaiheeseen: yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen. Oppilaalla on perusopetuslain mukaan oikeus saada koko perusopetuksen ajan opetussuunnitelman mukaisen opetuksen ohella oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä.

Oppilas saattaa tarvita oppimisessaan ja koulunkäynnissään tukea tilapäisesti tai pitempiaikaisesti. Oppilas voi tarvita monenlaista tukea yhtä aikaa, kuten ihmissuhdeasioissa, jaksamisessa, oppimisessa ja arjessa selviytymisessä. Koulu auttaa oppilasta erilaisin tukimuodoin, jotka riippuvat tuen tarpeen laadusta ja laajuudesta. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on tärkeää. Aloite tuen tarpeesta voi tulla huoltajalta, oppilaalta tai opettajalta.

Yleinen tuki

Yleinen tuki on osa jokaiselle oppilaalle annettavaa kasvatusta ja opetusta. Tukimuotoja ovat muun muassa opetuksen eriyttäminen, vaihtelevat tehtävät ja työskentelytavat, tukiopetus, joustavat opetusjärjestelyt, osa-aikainen erityisopetus, samanaikaisopetus ja koulunkäynninohjaajan tuki.

Tehostettu tuki

Tehostettu tuki on luonteeltaan vahvempaa ja pitkäjänteisempää kuin yleinen tuki. Se on säännöllistä ja siinä hyödynnetään samanaikaisesti eri tukimuotoja. Tehostettu tuki suunnitellaan ja toteutetaan oppilaalle kokonaisuutena. Tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen käsitellään moniammatillisesti pedagogiseen arvioon perustuen. Tehostettua tukea annetaan oppilaalle laadittavan oppimissuunnitelman mukaisesti.  

Erityinen tuki

Jos oppilaalle annettu tehostettu tuki ei riitä auttamaan oppilasta selviytymään koulutyöstä, tehdään hänelle erityistä tukea koskeva hallintopäätös. Erityisen tuen päätös perustuu moniammatillisesti tehtyyn pedagogiseen selvitykseen. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS), josta käy ilmi erityistä tukea koskevan päätöksen mukainen opetuksen järjestäminen ja muun tuen antaminen. Erityisen tuen aikana moniammatillinen yhteistyö ja yksilöllisen ohjauksen merkitys korostuu. Ohjauksen sekä oppilaalle annettavan tuen tehtävänä on tukea oppimista sekä kasvua ja kehitystä niin, että perusopetuksen oppimäärän suorittaminen on mahdollista.