Varhaiskasvatuksen opiskelijaksi avoimen yliopiston kautta
Itä-Suomen yliopiston Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osaston ja Avoimen yliopiston yhteistyönä kehittämä uusi väylä mahdollistaa pääsyn tutkinto-opiskelijaksi ilman VAKAVA-koetta! Väyläpilottiin valitaan 20 opiskelijaa suorittamaan avoimessa yliopistossa väyläpilotin opinnot 25 op, joiden perusteella voi hakea varhaiskasvatuksen opettaja-opiskelijaksi yhteishaussa keväällä 2020.
Ala: kasvatustiede, erityisesti varhaiskasvatus Vastaava yliopisto: Itä-Suomen yliopisto Hakuaika: ilmoittautuminen Avoimen yliopiston opintoihin 12.8.2019 klo 9.00 – 15.8.2019 klo 15.00. Yhteishaku tutkinto-opiskelijaksi 18.3. – 1.4.2020 Opintopisteet: 25 op Hinta: Perusopintokokonaisuus 250 e
Mikä on varhaiskasvatuksen väyläpilotti?
Varhaiskasvatuksen väyläpilotissa opiskellaan kasvatustieteellisen alan perusopinnot (painotuksena varhaiskasvatus) 25 op Avoimessa yliopistossa syksystä 2019 alkaen. Väyläpilottiopintoihin valitaan 20 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Suoritettuaan vaaditut opinnot vähintään hyvin tiedoin (3/5) opiskelija voi hakea niiden perusteella tutkinto-opiskelijaksi Itä-Suomen yliopistoon.
Avoimen väylässä hakevat kutsutaan samaan soveltuvuuskokeeseen, kuin päävalinnassa hakevat. Opiskelijat valitaan soveltuvuuskokeessa saatavan pistemäärän perusteella.
Väyläpilotin opiskelijat voivat hakea Avoimessa yliopistossa suoritettujen opintojen perusteella varhaiskasvatuksen opettajakoulutukseen yhteishaussa 18.3. – 1.4.2020. Väyläkriteerit kevään 2020 yhteishaussa.
Mitä varhaiskasvatuksen opettaja tekee?
Varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opiskellaan kandidaatin tutkinto, joka tuottaa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajan kelpoisuuden. Kandidaatin tutkinnon pääaine on kasvatustiede, erityisesti varhaiskasvatus.
Opinnoissa perehdytään pienten lasten kasvatukseen, opetukseen ja hoivaan sekä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogiikkaan. Opintojen myötä hallitset lapsen luontaisen kehitysprosessin, osaat tarkastella oppimisympäristöjä ja pedagogisia ratkaisuja sekä arvioida kriittisesti varhaiskasvatuksen ilmiöitä oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin näkökulmasta.