HealthFerm-tutkimus profiilikuva

HealthFerm-tutkimus

Tutkimusryhmä
24.10.2023 -
Kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikkö, Lääketieteen laitos, Terveystieteiden tiedekunta

Johtajat

Tervetuloa tutkimukseen!

Fermentointi = elintarvikkeen hapattaminen mikrobien avulla. Fermentointi vaikuttaa elintarvikkeen makuun, rakenteeseen ja ravitsemuksellisiin ominaisuuksiin, ja sitä on käytetty vuosituhansien ajan ruoan valmistamiseen ja säilömiseen.

Tutkimuksen kulku

Tutkimuksen kulku on esitetty alhaalla olevassa kuvassa. Tutkimuksen aikana tutkittavat syövät fermentoituja ja ei-fermentoituja kaurapohjaisia tuotteita. Tutkimuksen kesto on 12 viikkoa ja tutkimus koostuu neljästä kolmen viikon jaksosta:

• Ensimmäisen jakso: tutkittavat noudattavat tavanomaista ruokavaliotaan.
  • Toinen jakso: tutkittavat syövät tutkimustuotetta 1 osana ruokavaliotaan.
  • Kolmas jakso: tutkittavat syövät jälleen tavanomaista ruokavaliotaan.
  • Neljäs jakso: tutkittavat syövät tutkimustuotetta 2 osana ruokavaliotaan.

Tutkimustuotteita sisältävien jaksojen aikana maitotuotteiden tai kasvipohjaisten vastaavien tuotteiden syöntiä hieman rajoitetaan. Lisäksi tutkittavien kuidun saantia muusta ruokavaliosta, käytännössä leivästä ja puurosta, rajoitetaan hieman vatsaoireiden ehkäisemiseksi.

Tutkimuksen aikana kerätään veri-, uloste- ja virtsanäytteitä, minkä lisäksi kartoitetaan ravinnonsaantia, vatsaoireita, koettua terveyttä sekä arvoja ja asenteita kyselylomakkeiden avulla. Tutkimuskäynnit ovat arkiaamuisin ja ne kestävät 1-1,5 h (pl. seulontakäynti, jonka kesto on 30 min). Tutkimuksen lopussa tutkittavat saavat palautetta heidän tavanomaisesta ruokavaliostaan sekä laboratoriomääritysten tulokset viitearvoineen.

Tämän tutkimuksen avulla saadaan uutta tietoa fermentoitujen kasvipohjaisten tuotteiden merkityksestä ihmisen terveyteen, sillä aihetta on tutkittu vielä vähän. Tutkimuksesta saatavaa tietoa voidaan hyödyntää myös muun muassa fermentoitujen kasvipohjaisten elintarvikkeiden tuotekehityksessä, minkä lisäksi tulokset voivat kannustaa lisäämään fermentoituja kaurapohjaisia tuotteita osaksi terveyttä tukevaa ruokavaliota.

Tutkittavat

Tutkimukseen otetaan mukaan henkilöitä Kuopiosta ja lähiseudulta. Tutkimukseen rekrytoidaan tutkittavia sekä keväälle että syksylle 2024.

Tutkittaville on määritelty seuraavat kriteerit:

Sisäänottokriteerit:

• 30–65-vuotta
  • BMI 27-35 TAI vyötärönympärys ≥90 cm (naiset) tai ≥100 cm (miehet)
  • Vähintään yksi seuraavista:
    • korkea verensokeri:
      • yli 5,6 mmol/l
    • korkea triglyseridi tai matala HDL-kolesteroli:
      • triglyseridit yli 1,7 mmol/l
      • HDL alle 1,0 (miehet) tai alle 1,3 (naiset) mmol/l
    • korkea verenpaine:
      • systolinen: yli 130 mmHg
      • diastolinen: yli 85 mmHg
      • tai molemmat
    • Viljatuotteiden ja maitotuotteiden tai kasvipohjaisten vastaavien tuotteiden käyttäminen osana tavanomaista ruokavaliota
    • Sitoutuu noudattamaan annettua tutkimusruokavaliota kuuden viikon ajan

Poissulkukriteerit:

• Tietyt säännöllistä lääkitystä vaativat sairaudet (esim. tyypin 2 diabetes, krooninen maksa-, munuais-, kilpirauhas- tai ruoansulatuskanavan sairaus)
  • Raskaus tai imetys
  • Gluteeniton tai vegaaninen ruokavalio
  • Antibioottien käytöstä alle 3 kk
  • Ruoansulatuskanavan leikkauksesta alle 6 kk
  • Runsas alkoholinkäyttö

Soveltuvuus tutkimukseen varmistetaan seulontaverikokeilla ja muilla mittauksilla.

Väitöskirjatutkija Vilma Liikonen

puh. 050 4776241

vilma.liikonen@uef.fi

Ilmoittautuminen tutkimukseen ja näytteenotto

Tutkimushoitaja Eeva Lajunen

puh. 040 355 2018 (ma-to klo 12–15)

eeva.lajunen@uef.fi

Tutkimuksen toteuttajat

Tutkimuksen toteuttaa Itä-Suomen yliopisto ja se on tutkijalähtöinen.

Tutkimus on osa kansainvälistä HealthFerm-projektia, jonka tavoitteena on tutkia fermentoitujen elintarvikkeiden vaikutuksia terveyteen ja kehittää uusia kasvipohjaisia elintarvikkeita. Tutkimus tehdään yhteistyössä Turun yliopiston, Leuvenin katolisen yliopiston, Uumajan yliopiston ja Zurichin teknillisen tutkimuslaitoksen kanssa.

Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin lääketieteellinen alueellinen tutkimuseettinen toimikunta on arvioinut tutkimussuunnitelman ja antanut siitä puoltavan lausunnon.

Tutkimuksen päärahoittajana toimii Euroopan Unionin Horisontti Eurooppa -ohjelma.

Tutkimuksen kulku, jossa kuvattu tutkimuskäynnit aikajärjestyksessä. Tutkimukseen kuuluu ensikäynti (seulonta), aloituskäynti (viikko 0), viikko 3, viikko 6, viikko 9, ja viikko 12 (lopetus), jolloin kerätään näytteet ja kyselyiden vastaukset.

Tutkimuksen kulku

Avainsanat