UNILIFE-M Yliopisto-opiskelijoiden elämäntavat ja mielenterveys -tutkimus profiilikuva

UNILIFE-M Yliopisto-opiskelijoiden elämäntavat ja mielenterveys -tutkimus

Tutkimusryhmä
01.01.2024 -
Kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikkö, Lääketieteen laitos, Terveystieteiden tiedekunta

Johtajat

The UNIversity students’s LIFEstyle behaviors and Mental health cohort (UNILIFE-M) on prospektiivinen kohorttitutkimus, joka toteutetaan yli 70 yliopistossa 28 maassa. Yliopisto-opiskelijoiden elämäntavat ja mielenterveys -tutkimus on kohortin Suomessa toteutettava osatutkimus, joka tehdään Kuopiossa, Itä-Suomen yliopistossa Kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikössä.

Tavoitteena on tutkia online-kyselyiden avulla useiden elämäntapojen (ruokavalio ja ravitsemus, fyysinen aktiivisuus, päihteiden käyttö, stressinhallinta, sosiaalinen tuki, uni, ruutuaika ja luontosuhde) välisiä yhteyksiä mielenterveysongelmiin (masennus, ahdistuneisuus, mania, unihäiriöt, päihteiden väärinkäyttö, tarkkaavaisuus-/hyperaktiivisuusoireet, pakko-oireet, psykoottisuus tai itsetuhoiset ajatukset) sekä yksittäisinä tekijöinä että niiden kasaumina opiskeluvuosien aikana.

Tutkimukseen rekrytoidaan 18-35 vuotiaita suomenkielisiä tutkinto-opiskelijoita, jotka aloittavat yliopisto-opintonsa UEF:ssa syksyllä 2023. Rekrytointi aloitetaan vuoden 2024 alussa, ja kolme seurantaa toteutetaan 1, 2 ja 3,5 vuotta lähtötilanteen jälkeen.

Lisää kansainvälisestä UNILIFE-M -tutkimuksesta tutkimuksen kotisivuilla.

Avainsanat