Kuvien teko-ohjeita

Usein lukijan tai esitelmän seuraajan huomion saa hienolla kuvalla. Muutamia ajateltavia asioita:

  • Kuvan tulisi olla selkeä ja informatiivinen. Vaatii kokemusta ja suunnittelua, että kuvasta saa karsittua pois turhat asiat ja että kokonaisuuden saa toimimaan.
  • Kuvan pitäisi olla laadukas ja siisti. Jos kyseessä on  pikseleistä koostuva rasterikuva, esimerkiksi valokuva, kuvan resoluution tulisi olla tarpeeksi suuri. Vektorigrafiikkakuvia voi skaalata ilman että kuvan laatu kärsii.
  • Käytännön syistä johtuen kuvan tulisi olla helppokäyttöinen ja mielellään pienikokoinen.
  • Tekijänoikeudet pitää ottaa huomioon ja pitää antaa lähdeviite.

Sisällys

UEF-materiaalipankki

Yliopistolla on materiaalia, joka on vapaasti käytettävissä yliopistoon liittyvissä yhteyksissä:

Joensuun kampusalue vuonna 2007, kuvaaja Ilkka Konttinen. Etualalla näkyy myös Metria-talo, jossa Fysiikan ja matematiikan laitos toimii - Metrian tunnistaa kaarevasta luentosalista M100, jonka vieressä on rakennuksen pääovi.

Tiedostomuotoja ja -muutoksia

Tiedostomuotoja on erilaisia.

  • rasterikuvat: png, jpg, tiff jne.
    • tietty määrä pikseleitä, tietty resoluutio
    • helppo muokata millä tahansa ohjelmalla, vaikkapa
      • MS Paintilla (ilmainen, helppokäyttöinen, klassinen)
  • vektorigrafiikkakuvat: svg, eps, jne.

Eri tiedostomuodoilla on eri ominaisuuksia

LaTeX, TikZ,

Kuvia on mahdollista piirtää LaTeXin sisällä. Tällöin kuvien tiedostokoon saa todella pieneksi.