Ensimmäiset kansainvälisen myynnin johtamisen opiskelijat aloittivat

Tulevien kansainvälisen myynnin ammattilaisten keskuudessa käy iloinen puheen sorina. Kansainvälinen joukko kokoontui kaksivuotisen opiskelurupeaman aloitustilaisuuteen viime tiistaina.

– Olen tavannut tänään useita tulevia opiskelukavereitani, joilla on takanaan runsaasti erilaista työ- ja opiskelukokemusta. On todella mielenkiintoista päästä opiskelemaan tällaiseen ryhmään. Odotankin oppivani heiltä paljon, nepalilainen Ira Bhattarai iloitsi.

Hän itsekin kiirehti aloitustilaisuuteen suoraan töistä. Joensuulaisessa DME Biofuels -yrityksessä markkinatutkijana työskentelevä kauppatieteilijä on yksi kansainvälisen liiketoiminnan ja myynnin johtamisen maisteriohjelman 26 opiskelijasta. Kansainvälisessä ryhmässä on opiskelijoita kaikkiaan 11 eri maasta.

– Tämä on valtava resurssi. Esimerkiksi opetuksessa on valtava voimavara, että samalla opitaan eri kulttuureja ja toimintamalleja, myhäili maisteriohjelman johtaja, professori Mika Gabrielsson.

Ainutlaatuinen koulutusohjelma

Gabrielssonin johtama maisteriohjelma on ainutlaatuinen paitsi Suomen mittakaavassa, myös kansainvälisesti. Vastaavan tyyppistä koulutusta on tarjolla amerikkalaisissa yliopistoissa sekä Euroopassa brittiläisissä Portsmouthin ja Granfieldin yliopistoissa sekä italialaisessa Bocconin yliopistossa.

– Niissä opettava aine on myynnin johtaminen, mutta meidän maisteriohjelmamme kaltaista kansainvälistä erikoistumista niissä ei ole. Sikäli olemme uniikkeja kansainvälisesti.

Mainituissa yliopistoissa on Gabrielssonin mukaan hyvät perinteet myynnin johtamisessa.

– Siksi meille tulee sieltä vierailevia professoreja. Maisteriohjelma on yhdistelmä omaa osaamistamme maailman muiden myynnin johtamisen osaajien kanssa.

Ira Bhattarain odotukset ovatkin korkealla.

– Opettajilla on todella kansainvälinen tausta, joten todennäköisesti opin kansainvälisestä liiketoiminnasta täällä todella paljon.

Vahvaa tutkimusta

Kansainväliseen liiketoimintaan ja myyntiin keskittynyt maisteriohjelma ei ole syntynyt tyhjän päälle, vaan kauppatieteissä on tarjottu alan opetusta aiemmin sivuainekokonaisuutena. Myös tutkimuksessa yliopistoon on syntynyt vahva kansainvälisen myynnin haasteisiin keskittyvä tutkimusryhmä.

– Suomen kaltaiselle pienelle maalle, jonka kotimarkkinat ovat pienet, kansainvälistyminen on menestymisen elinehto. Siitä tulee tarve myös alan opetukselle ja tutkimukselle, Gabrielsson painotti.

Yhteistyötä koulutuksen ja tutkimuksen tiimoilta tehdään myös paikallisten yritysten ja globaalien yritystenkin kanssa. Opiskelijoita muun muassa koulutetaan myymään yhteistyössä mukana olevien yritysten tuotteita kansainvälisille markkinoille.

– Joillakin opintojaksoilla on siis hyvinkin konkreettista tekemistä mukana.

Tiukka karsinta

Kilpailu opiskelupaikoista oli kova. Niitä tavoitteli 230 hakijaa.

– Kun kuulin hakijoiden määrä, oli valtava yllätys, että pääsin sisään. Toivon, että minulla on oman työkokemukseni perusteella ryhmälle jotain uutta annettavaa, jyväskyläläinen Juuso Hakala sanoi.

Hänellekin myynnin maailma on ehtinyt tulla tutuksi ennen nykyisen opiskelurupeaman aloittamista.

– Olen työskennellyt myynnin alalla jo lähes kuusi vuotta. Hain opiskelemaan kansainvälisen liiketoiminnan maisteriohjelmaan, koska haluan saada enemmän tietotaitoa alalta.

Teksti: Sari Eskelinen Kuvat: Raija Törrönen
 

Artikkelin kirjoitusvuosi: 2014

Takaisin tämän vuoden artikkeleihin