Teknologiaa oppimisen ehdoilla

Itä-Suomen yliopistossa kehitetään uudenlaisia teknologiapainotteisia oppimisympäristöjä autistisille lapsille. Kyseessä on Suomen Akatemian rahoittama monitieteinen tutkimushanke, jossa yhdistetään ainutlaatuisella tavalla erityispedagogiikan sekä tietojenkäsittelytieteen osaamista.

– Autistiset lapset haastavat teknologiaa ja antavat palautetta teknologian toimivuudesta tutkijoille. Toisaalta teknologiatutkimuksella on annettavaa autismitutkimukselle siinä, miten autismi ja autististen lasten maailma ymmärretään, kertoo erityispedagogiikan professori Eija Kärnä.

Hankkeen tavoitteena on selvittää autismin kirjoon kuuluvien lasten toimintaa vahvuuksiin perustuvassa teknologiapainotteisessa toimintaympäristössä. Ajatuksena on, että lapset osallistuvat myös itse teknologioiden kehittämiseen eivätkä ole vain tuotetun teknologian loppukäyttäjiä.

Kuuntele haastattelu kantti.netissä

Artikkelin kirjoitusvuosi: 2011

Takaisin tämän vuoden artikkeleihin