Takaisin

Yrityspäättäjät suosivat perinteisempiä digitaalisia palvelukanavia

Sosiaalinen media ei ole vielä lyönyt läpi B2B-myyntiin liittyvänä digitaalisena palveluna. Yrityspäättäjät pitävät tärkeimpinä ostamiseen liittyvinä digitaalisina palveluina verkkomaksujärjestelmää, sähköpostia, hakukoneita ja verkkosivustoja, kertoo DIVA-tutkimushankkeeseen kuuluva kyselytutkimus. Tärkeyslistan häntäpäähän jäivät sosiaalinen media, verkkokeskustelut ja kuvasisältöyhteisöt.

Runsaalle 2300:lle yrityspäättäjälle tehdyn tutkimuksen mukaan tärkeysarvot vaihtelivat iän mukaan, kertoo markkinoinnin professori Tommi Laukkanen Itä-Suomen yliopistosta.

– Iso osa vastaajista tuli suurista yrityksistä, joissa ikä korreloi johtoasemaan. Vanhemmat vastaajat painottivat sellaisia digitaalisia palveluita, jotka ovat olleet olemassa kauemmin ja joihin he ovat tottuneet, Laukkanen tulkitsi tuloksia.

Kyselytutkimus oli osa DIVA-tutkimushanketta, jota esiteltiin Haaga-Helian seminaarissa viime torstaina. Tekesin rahoittaman hankkeen tutkimuspuolesta vastaavat Haaga-Helia, VTT, Turun ammattikorkeakoulu, Tekes ja Itä-Suomen yliopisto. Yrityskumppaneina ovat mukana Avarn, Digia, Martela, Telia ja Terveystalo.

DIVA-tutkimus ei tue amerikkalaisväitettä, jonka mukaan lähes 60 prosenttia ostopäätöksistä syntyisi jo digikanavissa. Suomessa päädyttiin siihen, että vain 27 prosenttia B2B-ostajista käytti digikanavaa viimeisimmässä hankinnassaan. Heistä 43 prosenttia teki ostopäätöksen verkossa. Ostopäätöksen verkossa tehneistä 68 prosenttia teki myös itse hankinnan verkossa.

Muita enemmän digitaalisia yrityspalveluita käyttivät yksityisen sektorin yritykset, alle kymmenen hengen mikroyritykset sekä ylin johto ja yrittäjät.

Lisätietoja:

Tommi Laukkanen, professori, Itä-Suomen yliopisto, p. 050 4387423, tommi.laukkanen(at)uef.fi

Johanna Vuori, DIVA-hankkeen projektipäällikkö, yliopettaja, Haaga-Helia, puh. 050 3104011, johanna.vuori(at)haaga-helia.fi