Takaisin

Yliopistojen kansainvälinen houkuttelevuus puhuttaa Joensuussa

Joensuun kampuksella on parhaillaan käynnissä yliopistojen kansainväliseen houkuttelevuuteen ja markkinointiin keskittyvä henkilöstökoulutus. Koulutus on osa Blended Erasmus+ Staff Training (BEST+) -hanketta, joka järjestää ja pilotoi uudenlaisia henkilöstökoulutuskonsepteja yliopistojen kansainvälisten asioiden parissa työskentelevälle henkilökunnalle. Koulutus yhdistää perinteisen liikkuvuuden ja verkon tarjoamia mahdollisuuksia.

Matias Pitkänen Itä-Suomen yliopistosta esitteli uusia opetusteknologiaratkaisuja.

Koulutukseen osallistuu kolmisenkymmentä henkilöä eri puolilta Eurooppaa. Joensuussa 28.–30.11. järjestettävää kolmipäiväistä koulutusjaksoa on edeltänyt verkko-opintojakso, jonka aikana osallistujat ovat suorittaneet verkko-opintoja ja ennakkotehtäviä sekä osallistuneet webinaariin. Henkilöstökoulutuksen vapaa-ajan ohjelma vie osallistujat muun muassa Kolin kansallispuistoon ja suomalaiseen saunaan.

– Itä-Suomen yliopisto on nuori, innovatiivinen ja kansainvälinen yliopisto, eli täydellinen paikka tällaiselle koulutukselle. Osallistujat ovat jakaneet tietoa tavoista, joilla heidän yliopistojaan markkinoidaan kansainvälisesti ja joilla ne houkuttelevat kansainvälisiä osaajia. Vahvan brändin ohella yliopistot voivat hyödyntää opiskelijalähettiläitä sekä ottaa huomioon oman alueensa luontoon tai maantieteelliseen sijaintiin liittyviä erityispiirteitä. Yksi asia on kuitenkin varma: kokemusten vaihtaminen eri yliopistoista tulevien kollegoiden kesken on kaikille rikastuttava kokemus, sanoo projektikoordinaattori Stefan Jahnke European University Foundation -säätiöstä.

BEST+-hanketta johtaa espanjalainen Alcalán yliopisto, ja kumppaneina ovat Itä-Suomen yliopisto, ohjelmistoyhtiö Nuvole, Lodzin yliopisto, Latvian yliopisto, eurooppalainen yliopistosäätiö European University Foundation sekä Erasmus-opiskelijoiden verkosto Erasmus Student Network.

Lisätietoja BEST+-hankkeesta: blendedmobility.eu