Takaisin

Savonlinnan normaalikoulun kolmas tablettivuosi alkaa

Savonlinnan normaalikoulun lukuvuosi on alkanut julkisuuden valokeilassa. Nyt aloitellaan kolmatta lukuvuotta tablet-tietokoneisiin liittyvillä opetusmenetelmillä. Tänä lukuvuonna tabletit on saatu kaikille oppilaille, opettajille ja opettajaharjoittelijoille.

Rehtori Mikko Ripatti myhäilee tyytyväisenä tilanteeseen. Savonlinnan normaalikoulu tunnetaan selvästi jo valtakunnallisesti tablettien käytön edelläkävijänä koulumaailmassa.

– Ainakin haastattelupyyntöjä on tänä syksynä sadellut meille ilman yhtään varsinaista mediatiedotetta, joten kyllä kai meillä on maine jonkinlaisena uranuurtajana.

Ripatin mukaan julkisuuden määrä puhuu omaa kieltään siitä, millaisten kysymysten äärellä suomalaiset opettajat ovat, ja miten paljon uudenlaisia toimintatapoja he joutuvat työssään digitalisoitumisen kautta miettimään. Uudistuva koulu puhuttaa myös julkisuudessa.

– Tämä on tällä hetkellä yhteiskunnassamme suurin koulutusjärjestelmään liittyvä kysymys.

Haasteita jokaiselle

Ripatti kehuu omaa työyhteisöään asiaan sitoutuneeksi. Yhteistyö sujuu päivä päivältä paremmin, ja jakamisen kulttuuri on tablettien käyttöönoton yhteydessä lisääntynyt selkeästi.

– Jakamisen merkitys ja hyvien toimintatapojen esittely toisillemme korostuu. Jaamme tablettien ja opetuksen suhteen sekä hyvät että huonot kokemukset opettajien kesken.

Ripatti myöntää, että hänkin joutuu haastamaan itseään ja toimintatapojaan jatkuvasti uusissa digitaalisissa ympäristöissä.

– Muistutan muitakin siitä, että näin suurten muutosten edessä on edettävä maltillisesti. Omat tavat eivät muutu hetkessä, vaan on annettava itselle aikaa. Kannattaa esimerkiksi asettaa tavoite, että viiden vuoden päästä olen omaksunut tietyt asiat. Rohkeutta tarvitaan, mutta kyllä tähän jokainen opettaja kykenee.

Ripatin mukaan koulu ei voi olla vastaamatta yhteiskunnan palvelurakenteen muutoksiin ja siihen, miten lapsiamme koulutetaan.

– Tutkimusten mukaan liikkuvan datan määrä tulee satakertaistumaan vuoteen 2020 mennessä. Bruttokansantuotteestammekin valtaosan arvioidaan olevan digitaalisessa muodossa ensi vuosikymmenen alussa. Tämä vaikuttaa voimakkaasti elinkeinorakenteeseen. Emme me voi jättää lapsia yksin tällaisen murroksen kynnykselle. Opettajien täydennyskoulutukselle on nyt suuri tarve.

Ilon kautta

Ripatin mukaan Savonlinnan kampuksen taito- ja taideaineisiin painottuva opettajankoulutus ja normaalikoulun profiloituminen tieto- ja viestintätekniikkaan tukevat hyvin toisiaan.

– Molemmissa on kyse aineettomuuden kulttuurista, luovuudesta ja tavasta tehdä asioita uudella tavalla.

Lisäksi Ripatin mukaan molemmissa opinahjoissa pyritään asiat hoitamaan ilon kautta ja yhdessä jakamalla. Ilo näkyy myös rehtorissa uuden lukuvuoden kynnyksellä.

– Näin 20 työvuodenkin jälkeen lasten innostus tarttuu joka syksy minuunkin. Vaikka virta on sama, onneksi vesi kuitenkin vaihtuu!