Takaisin

Namibialaiset opettajat innoissaan suomalaisesta koulutuksesta

Namibian suurlähettiläs Bonny Haufiku sekä Namibian Qualification Authorityn toimitusjohtaja Franz Gertze vierailivat Joensuussa soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastossa. Vierailun tarkoituksena oli tavata namibialaisia opiskelijoita ja tarkistaa, kuinka opinnot sujuvat.

– Kuuntelin eilen illallisella henkilöstön palautetta teistä, ja sen perusteella päättelisin, että teidän täytyy olla enkeleitä. Niin positiivisesti ja kauniisti teistä puhuttiin, nauratti suurlähettiläs tervehdyksessään kotimaansa opiskelijoita.

Haufiku kertoi vierailunsa olevan siinä mielessä turha, että sekä UEFin henkilöstö että opiskelijat ovat kilvan ylistäneet toisiaan sekä koulutusohjelmaa.

– Jokaisen opiskelijan nimike voisi olla suurlähettiläs. Te edustatte opiskellessanne ja asuessanne täällä maatanne ja käytöksenne mukaan suomalaiset muodostavat kuvan Namibiasta.

Suurlähettiläs muistutti opiskelijoita, kuinka onnekas joukko he ovat. He pääsevät palatessaan kylvämään uudenlaisen siemenen namibialaiseen koulutusjärjestelmään.

– Satoa pääsevät ehkä korjaamaan vasta lastenlastenlapsenne, mutta se on silti alku. On hienoa, että pääsette laajentamaan ammattitaitoanne maassa, jolla on niin paljon tutkimusperustaista tietoa opettajien koulutuksesta ja oppimisesta. Avain maamme olojen parantamiseen on juuri koulutusjärjestelmän parantaminen.


Namibian suurlähettiläs Bonny Haufiku.

Teoria käytäntöön

Kelvin Mubiana Katukula, Bertha Haimbodi ja Clemens Ngeama opiskelevat Itä-Suomen yliopiston tarjoamassa Master’s degree programme in Primary Education -maisteriohjelmassa, joka on tilattu Finland Universityn koulutusvientiprojektin kautta. Kyseinen kokonaisuus on ensimmäinen Finland Universityn kautta tilattu maisteriohjelma, joka pidetään kokonaan Suomessa. Opiskelijoita on Joensuussa yhteensä 25.

Nyt kun noin puolet opiskeluajasta on kulunut, pohtivat opiskelijat Suomen ja Namibian koulutusjärjestelmän eroja.

– Vaikka maidemme peruskoulujen opetussuunnitelmat ovat teoriassa melko yhtenäiset, ne toteutetaan käytännössä aivan eri tavalla, Haimbodi toteaa.

– Meillä ei ole tarpeeksi resursseja käytännön toteutukseen – ei henkilöstön eikä esimerkiksi tekniikan puolesta. Meillä on paljon epäpäteviä opettajia etenkin alakoulussa, ja tekniikka on paljon vanhempaa ja sitä on vähemmän kuin Suomessa, tiivistää Ngeama.

Namibiassa opiskelijoita odottaa mentoriopettajan rooli eli he vievät osaamistaan alueensa muille opettajille.

– Tärkeintä olisi löytää se tapa, jolla viedä tämä kaikki Suomessa toimiva käytäntö Namibiaan. Olemme seuranneet innolla etenkin monikulttuurisuuteen ja globalisaatioon liittyviä kursseja, toimintatapoja ja yleensäkin suhtautumista toisen kulttuurin edustajaan. Se on tärkeää maassamme, jossa samassa luokassa istuu monen eri heimon edustajia, kertoo Katukula.

Kuin hyvänä esimerkkinä monikulttuurisuudesta, kaikki kolme haastateltavaa kuuluvat eri heimoihin. Luokassa heimojen kohtaamiset voivat tuottaa pieniä yhteentörmäyksiä.

– Voi olla, että alkuperänsä takia joku oppilas ei uskalla edes katsoa toista silmiin puhuessaan. Heimoajattelu elää vahvana eli meidän on vain opittava hyväksymään toisemme ja kulttuurimme erot luokkahuoneissakin, pohtii Ngeama.


Kelvin Mubiana Katukula (vas.), Bertha Haimbodi ja Clemens Ngeama pitävät suomalaisia erittäin hiljaisina, mutta auttavaisina.

Ei opettajan, vaan oppilaan luokka

Namibialaiset ihastelevat suomalaista oppilaslähtöistä opetusta. Namibiassa luokka ”kuuluu opettajalle”, kun taas Suomessa kaikki lähtee oppilaan oppimiskokemuksista.

– Myös erityisopetus on täällä toteutettu hienosti ja oppilaita todella tuetaan oppimisvaikeuksissa ja haasteissa, Katukula pohtii.

Kouluja ei myöskään opiskelijoiden mielestä arvosteta Namibiassa tarpeeksi. Rahat eivät riitä kunnollisiin opiskeluvälineisiin eikä tekniikkaan.

– Mutta jos jokin väline puuttuu, me kehittelemme sen itse saatavilla olevista materiaaleista. Me opettajat olemmekin taitavia improvisoimaan, hymyilee Ngeama.

Maisteriohjelman ostaa Namibian opintoavustusrahasto (Namibia Students Financial Assistance Fund, NSFAF). Maisteriohjelman tavoitteena on kehittää edelleen Namibian omaa opettajankoulutusta. Koulutuksen toteuttaa Itä-Suomen yliopiston filosofisen tiedekunnan soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto yhteistyössä muiden kansainvälisten maisteriohjelmien kanssa sekä alueen koulujen kanssa.

Teksti Nina Venhe
Kuvat Varpu Heiskanen