Takaisin

Matkailualan maisteriohjelman opiskelijat kestävän matkailun lähettiläinä

Kestävän matkailun lähettiläät innostivat ihmisiä pohtimaan vastuullista matkailua kansainvälisenä matkailupäivänä Joensuussa. Asialla olivat uuden matkailualan kansainvälisen maisteriohjelman opiskelijat, jotka samalla esittelivät syksyllä startannutta koulutusta.

–Matkailussa vastuullisuus tarkoittaa samoja perusjuttuja, mitä kotonakin tehdään. Se voi olla roskien lajittelua tai paikallisten tuotteiden ostamista ruokakaupasta. Ihmiset lähtivät innolla pohtimaan asiaa, tempauksen äiti Jenni Kaitila iloitsi.

Kiinnostuneet pääsivät Carelia-talon aulan esittelypisteellä muun muassa kirjaamaan keltaisille muistilapuille omia näkemyksiään vastuullisesta matkailusta.

– Samalla kohtasimme ihmisiä ja pääsimme juttelemaan heidän kanssaan, Hanna Seitsonen kertoi.

Elä kuin paikallinen

Hanna Seitsonen, Henna Yletyinen ja Jenni Kaitila kertoivat kestävästä matkailusta ja esittelivät Tourism Marketing and management -maisteriohjelmaa kansainvälisenä matkailupäivänä 27.9. Joensuussa.

Kansainvälistä matkailupäivää on vietetty jo lähes 40 vuotta. Yhdistyneiden kansakuntien teemapäivän tavoitteena on lisätä ihmisten tietoisuutta matkailun sosiaalisesta, kulttuurisesta, poliittisesta ja taloudellisesta arvosta. Tänä vuonna teemana oli kestävä kehitys ja kestävä matkailu.

– Yksi hyvä lähtökohta kestävään matkailuun on, että elää kuin paikallinen. Voi esimerkiksi majoittua paikallisten asukkaiden luona ja pienissä perheyrityksissä sekä suosia paikallisuutta myös ruokailussa, Kaitila vinkkasi.

Sama periaate pätee niin ulkomaanmatkoilla kuin kotimaan lomillakin. Myös tuliaisostoksilla voi suosia paikallisia tuotteita lentokenttien tax free -myymälöiden sijaan. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa valita lentomatkustamisen sijaan esimerkiksi vähäpäästöinen juna.

– Huippusesongin ulkopuolella matkustaminen taas työllistää ihmisiä muulloinkin kuin kiireisimpään aikaan, Seitsonen muistutti.

Ainutlaatuinen koulutusohjelma Suomessa

Matkailija voi siis pienillä valinnoillaan vaikuttaa kestävään kehitykseen myös matkailussa. Kestävä matkailu on yksi keskeinen aihealue tänä syksynä aloittaneessa kansainvälisessä Tourism Marketing and management -maisteriohjelmassa, jossa voi opiskella matkailuliiketoimintaan erikoistuneeksi kauppatieteiden maisteriksi.

– Koulutus on aivan ainutlaatuinen Suomessa, ja minua kiinnostaa erityisesti bisnesnäkökulma matkailuun, Kaitila kertoi.

Matkailuala kasvaa voimakkaasti sekä globaalisti että kansallisesti. YK:n tietojen perusteella matkailu on 2000-luvulla triljoonien dollarien teollisuudenala, ja yli miljardi turistia tutustuu vuosittain vieraisiin kulttuureihin ympäri maailmaa.

– Tulevaisuudessa haluaisin tsempata matkailualan pienyrityksiä ja auttaa niiden eteenpäin kehittämisessä. Yrittäjyys on työnä laaja-alaista, ja sen tukemiseen tarvitaan välillä ulkopuolista apua, Seitsonen pohti tulevaisuuden unelmatyötä.

Myös Kaitilaa matkailualan yritysten konsultointi ja alan asiantuntijatyö kiinnostavat.

– On paljon konkreettisia asioita, joilla esimerkiksi Suomen matkailua voisi edistää. Eri maihin voisi tehdä esimerkiksi enemmän Suomea koskevaa kohdemarkkinointia, sillä meistä ei tiedetä paljoa maailmalla.

Työelämälähtöisyys innostaa

Kuukauden mittainen opiskelurupeama Tourism Marketing and management -maisteriohjelmassa on vastannut sekä Kaitilan että Seitsosen odotuksia. Teoreettisen tutkimustiedon ja käytännönläheisyyden yhdistelmä on Seitsosen mielestä huippujuttu.

– Jo ensimmäisellä opiskeluviikolla kävimme tutustumassa paikallisiin matkailuyrityksiin, muun muassa Valtimolla sijaitsevaan Puukarin pysäkkiin. On hienoa, että käytännönläheisyys ja työelämälähtöisyys tulivat heti opintojen alussa esiin, Kaitila komppasi.

Myös opiskeluympäristö on innostava. Opiskelijoita kannustetaan kollegiaalisuuteen.

– Lähtökohtana on, että opettajat ja opiskelijat tutkivat sekä tekevät yhdessä. Meitä myös kannustetaan kysymään ja kyseenalaistamaan. Tällaiseen en ole aiemmissa opinnoissani juurikaan törmännyt, Kaitila totesi.

Haku syksyllä 2018 alkavaan koulutukseen käynnistyy marraskuussa. Seitsonen ja Kaitila suosittelevat maisteriohjelmaa kaikille uteliaille, avarakatseisille ja sosiaalisille ihmisille.

– Koulutukseen sisältyvä monialainen pohdiskelu ja monialainen opiskelu ovat plussaa, Seitsonen korosti.

Lisää Tourism Marketing and management -maisteriohjelmasta

Teksti: Sari Eskelinen Kuvat: Varpu Heiskanen