Takaisin

Kansainvälisen liiketoiminnan ja myynnin johtamisen maisteriohjelmalle oma opiskelijalähettiläs

Kauppatieteiden laitoksen kansainvälisen liiketoiminnan ja myynnin johtamisen englanninkielinen maisteriohjelma (Master’s Degree Programme in International Business and Sales Management) on yliopiston ensimmäinen englanninkielinen maisteriohjelma, jolla on oma opiskelijalähettiläs. Opiskelijalähettilääksi valitun Tiia Heikkisen tehtävänä on edistää ohjelman tunnettuutta ja tavoittaa potentiaalisia uusia opiskelijoita sosiaalisessa mediassa monin eri tavoin. Heikkisen lähettiläspesti jatkuu toukokuun 2018 loppuun.

Tiia Heikkinen kuvassa.

Maisteriohjelmaa luotsaava kansainvälisen liiketoiminnan professori Mika Gabrielsson kertoo, että niin ohjelman nykyiset kuin tulevatkin opiskelijat ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa, ja siksi ohjelma päätyi panostamaan omaan lähettilääseen. 

– Oma lähettiläs pystyy parhaiten välittämään aitoja kokemuksia siitä, minkälaista on opiskella ohjelmassamme. Uskomme, että tämä on tehokkain tapa jakaa sidosryhmillemme tietoa niin kansainvälisten kuin omien luennoitsijoidemme korkeasta tasosta ja yritysyhteistyömme positiivisesta vaikutuksesta oppimiseen, Gabrielsson sanoo.

Jyväskylän ammattikorkeakoulusta kansainväliseen liiketoimintaan erikoistuneeksi tradenomiksi valmistuneella Heikkisellä on hyvät valmiudet menestyä uudessa pestissään.

– Olin työharjoittelussa Hongkongissa, missä päivitin suomalaisen verkkokauppoja pyörittävän yrityksen useita eri sosiaalisen median kanavia päivittäin puolen vuoden ajan. Tämän jälkeen tein opinnäytetyön, jossa perehdyin menestyvän Facebook-markkinointikampanjan suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Heikkinen kertoo, että hän haki opiskelijalähettilääksi saadakseen lisää kokemusta sosiaalisen median sisällöntuotannosta. Hänen vastuullaan onkin nyt tuottaa säännöllisesti sisältöä ohjelman sosiaalisen median kanaviin, kuten Facebookiin ja Instagramiin, ja tehtäviin kuuluu myös haastattelujen tekeminen ohjelman blogiin.

– Haastattelen muun muassa kansainvälisiä opiskelijoita heidän opiskelukokemuksistaan ohjelmassamme, Itä-Suomen yliopistossa ja Kuopiossa yleisesti. Tavoitteena on tuottaa uutta tietoa ja mielenkiintoista sisältöä uusille ja potentiaalisille, erityisesti kansainvälisille hakijoille.

Kansainvälisten hakijoiden tavoittamiseksi sosiaalisessa mediassa Heikkisellä on jo selkeä suunnitelma.

– Instagramissa pyrin löytämään houkuttelevia aihetunnisteita, joiden kautta potentiaaliset hakijat löytävät ohjelmamme. Facebookissa puolestaan jaan tuottamani sisällön myös omassa Facebook-profiilissani, eli verkostomarkkinoin ohjelman julkaisuja. Näin muun muassa Etelä-Koreassa vietetyn vaihtovuoden aikaiset kansainväliset ystäväni saavat tietoa ohjelmastamme, hän kertoo.

International Business and Sales Management -ohjelman verkkosivut: http://www.uef.fi /ibs
International Business and Sales Management -ohjelma Facebookissa: https://www.facebook.com/ibsmasters/

International Business and Sales Management -ohjelma Instagramissa: https://www.instagram.com/uef_ibandsales/

Teksti Maj Vuorre
Kuva Raija Törrönen